Informacja o cookies

Zgadzam się Nasza strona zapisuje niewielkie pliki tekstowe, nazywane ciasteczkami (ang. cookies) na Twoim urządzeniu w celu lepszego dostosowania treści oraz dla celów statystycznych. Możesz wyłączyć możliwość ich zapisu, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień oznacza zgodę na przechowywanie cookies w Twoim urządzeniu.

Publikacje Pracowników Politechniki Lubelskiej

Status:
Warianty tytułu:
Results of the tests on the lubricity of some biofuels
Autorzy: Gardyński Leszek
Rok wydania: 2013
Wersja dokumentu: Drukowana | Elektroniczna
Język: polski
Numer czasopisma: 3
Strony: 1109 - 1114
Bazy: BazTech
Efekt badań statutowych NIE
Materiał konferencyjny: NIE
Publikacja OA: TAK
Licencja:
Sposób udostępnienia: Otwarte repozytorium
Wersja tekstu: Ostateczna wersja opublikowana
Czas opublikowania: W momencie opublikowania
Data opublikowania w OA: 30 września 2013
Abstrakty: polski | angielski
W referacie przedstawiono wyniki badań własności smarnych estru metylowego oleju rzepakowego i jego mieszanek z ON. Badania prowadzono na zbudowanym przez autora stanowisku. Stanowisko umożliwia realizację testu badawczego w cyklu obrotowym oraz obrotowo-zwrotnym. Cykl badawczy trwa ok. 11 godzin, a droga tarcia w cyklu obrotowym przekracza 20 km. Paliwo krąży w obiegu otwartym lub zamkniętym a jego temperatura jest utrzymywana na zadanym poziomie. Warunki proponowanego testu są bardziej od testów znormalizowanych zbliżone do warunków pracy aparatury wtryskowej rzeczywistego silnika. Wyniki badań wykazują, że mimo obniżenia wartości współczynnika tarcia przy zastosowaniu FAME, zużycie smarowanych paliwem próbek rośnie.
The paper presents the results of research on lubricating properties of rapeseed oil methyl ester and its blends with diesel fuel. The study was conducted on a test bench built by the author. The test bench allows to conduct research with a rotary and reciprocate-rotary movement. Test cycle lasts about 11 hours, and the length of friction in rotary movement exceeds 20 km. Fuel circulates in open or closed circuit and the temperature is maintained at a set level. Conditions in the proposed test are more similar to the actual operation conditions of the injection system in real engine than in standardized tests. The results show that despite the reduction in the coefficient of friction by using FAME, the wear of samples increases.