Informacja o cookies

Zgadzam się Nasza strona zapisuje niewielkie pliki tekstowe, nazywane ciasteczkami (ang. cookies) na Twoim urządzeniu w celu lepszego dostosowania treści oraz dla celów statystycznych. Możesz wyłączyć możliwość ich zapisu, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień oznacza zgodę na przechowywanie cookies w Twoim urządzeniu.

Publikacje Pracowników Politechniki Lubelskiej

MNiSW
5
spoza listy
Status:
Warianty tytułu:
An accessibility analysis of websites of selected types of universities
Autorzy: Banaszak Maciej , Dzieńkowski Mariusz
Dyscypliny:
Aby zobaczyć szczegóły należy się zalogować.
Rok wydania: 2023
Wersja dokumentu: Drukowana | Elektroniczna
Język: polski
Wolumen/Tom: 28
Strony: 285 - 290
Bazy: BazTech
Efekt badań statutowych NIE
Materiał konferencyjny: NIE
Publikacja OA: TAK
Licencja:
Sposób udostępnienia: Witryna wydawcy
Wersja tekstu: Ostateczna wersja opublikowana
Czas opublikowania: W momencie opublikowania
Data opublikowania w OA: 30 września 2023
Abstrakty: angielski | polski
Universities have their websites, web and mobile applications that are aimed at different audiences: candidates students, students, employees and business environment. In the case of public universities this software must be accessible to the widest possible range of users, as well as people with disabilities. The requirements have been imposed on public institutions by current Polish laws. Accordingly, it is necessary to periodically review the compliance with accessibility requirements, and if any requirement is not met by a particular service, the accessibility statement should mention it and state the prospect of remedying it. The aim of the study is to analyze and evaluate the accessibility of websites of various types of selected higher education institutions in Poland, taking into account the type of the university. Accordingly, a study consisting of two stages was performed. The first stage consisted in conducting an expert analysis using a proprietary checklist to verify whether a given site contains selected accessibility features. The second stage consisted in an audit using automated tools that checked various aspects of the application: accessibility (Utilitia, accessiBe), performance (Google PageSpeed Insights) and adaptation to mobile devices (Google Mobile-Friendly Test). Thirty sites were used as research material, each belonging to one of 6 types of higher-education institutions: technical, economic, pedagogical, agricultural/natural science, physical education and a university. The results obtained from the first part of the survey show that university websites are equipped with standard accessibility tools, regardless of which group they belong to - the average accessibility rate for all universities was 63.7%. The second part of the survey showed that the greatest discrepancies between the different types of universities (ranging from 56.4% to 79.6%) occurred in the aspect of website performance. The sites of economic universities performed best in this element (79.6%), while the weakest were those of physical education universities (56.4%).
Celem artykułu jest analiza i ocena dostępności serwisów internetowych wybranych uczelni wyższych w Polsce, z uwzględnieniem rodzaju uczelni. W związku z tym zrealizowano badania składające się z dwóch etapów. Pierwszy etap polegał na przeprowadzeniu analizy eksperckiej przy wykorzystaniu autorskiej listy kontrolnej, która miała sprawdzić czy dany serwis zawiera wybrane funkcje dostępności. Drugi etap polegał na przeprowadzeniu audytu za pomocą automatycznych narzędzi, które sprawdzały różne aspekty aplikacji związane z dostępnością. Jako materiału badawczego użyto 30serwisów, z których każdy należał do jednego z 6 rodzajów uczelni.Wyniki uzyskane z pierwszej części badania pokazują, że strony internetowe szkół wyższych są wyposażone w standardowe narzędzia dostępności, niezależnie do której grupy należą. Druga część badań wykazała, że największe rozbieżności między poszczególnymi typami uczelni wystąpiły w aspekcie wydajności serwisów.