Informacja o cookies

Zgadzam się Nasza strona zapisuje niewielkie pliki tekstowe, nazywane ciasteczkami (ang. cookies) na Twoim urządzeniu w celu lepszego dostosowania treści oraz dla celów statystycznych. Możesz wyłączyć możliwość ich zapisu, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień oznacza zgodę na przechowywanie cookies w Twoim urządzeniu.

Publikacje Pracowników Politechniki Lubelskiej

MNiSW
10
Lista B
Status:
Warianty tytułu:
Framework cantilever viaduct in the Prawda Stara village
Autorzy: Karaś Sławomir, Hypki Mateusz
Rok wydania: 2014
Wersja dokumentu: Drukowana
Język: polski
Numer czasopisma: 6
Strony: 5201 - 5208
Bazy: BazTech
Efekt badań statutowych NIE
Materiał konferencyjny: NIE
Publikacja OA: NIE
Abstrakty: polski
Rozważany jest problem rozpoznania stanu technicznego wiaduktu drogowego wybudowanego w latach 50-tych XX w. wiadukt jest typową konstrukcją ramową z okresu jego budowy. Dokonano krótkiego przeglądu możliwych wariantów mostów w zakresie wyodrębnionego typu. Szczegółowo rozpatrzono rzadką konstrukcję ramowego wiaduktu ze wspornikami w miejscowości Prawda Stara. Wskazano wady konstrukcji, przy czym przez wady rozumie się takie rozwiązania w mostownictwie, które zostały zaniechane lub zmodyfikowane. Uznano za wadę zastosowany schemat statyczny, który prowadzi do dynamicznego uderzenia momentowego. Prowadzony częściowy remont wiaduktu w roku 1990, poza wymiana hydroizolacji, także spowodował wady w w sensie statyki i nośności ustroju płytowo-belkowego. Rozpoznanie cech wytrzymałościowych betonu doprowadziło do wyznaczenia wytrzymałości na bardzo niskim poziomie, który mógł być spowodowany zastosowaniem mieszanki betonowej o niewłaściwej recepturze. Przy czym niskie wytrzymałości są rozumiane według kryteriów stosowanych w latach 50-tych, ale również dzisiaj. Jest symptomatyczne, że na szczeblu powiatowym zarządzania mostami nie przywiązuje się właściwej wagi do archiwizowania dokumentacji technicznej, co było przyczyną do braku odniesień do projektu, także w rozpatrywanym wiadukcie. Wnioskowanie przeprowadzono stosując jako podstawowe kryterium zasadę zrównoważonego budownictwa.