Informacja o cookies

Zgadzam się Nasza strona zapisuje niewielkie pliki tekstowe, nazywane ciasteczkami (ang. cookies) na Twoim urządzeniu w celu lepszego dostosowania treści oraz dla celów statystycznych. Możesz wyłączyć możliwość ich zapisu, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień oznacza zgodę na przechowywanie cookies w Twoim urządzeniu.

Publikacje Pracowników Politechniki Lubelskiej

Status:
Autorzy: Biały Michał, Czyż Zbigniew
Wersja dokumentu: Drukowana
Arkusze wydawnicze: 0.5
Język: polski
Strony: 146 - 154
Efekt badań statutowych NIE
Materiał konferencyjny: NIE
Publikacja OA: NIE
Abstrakty: polski | angielski
W artykule przedstawiono wyniki badań opływu aerodynamicznego wokół wybranych profili lotniczych w przypadku zastosowania aktywnego nadmuch w ichgórnej powierzchni. Badania symulujące wykonano z wykorzystaniem metody CFD ( computational Fluid Mechanics) w oprogramowaniu ANSYS Fluent. W artykule przedstawiono proces tworzenia geometrii modelu oraz siatki obliczeniowej. Przedstawiono również porównanie wyników badań dla dwóch serii przypadków : bez oraz z aktywnym nadmuchem. Analizę końcowego efektu badań symulacyjnych zaprezentowano w postaci map wektorowych: ciśnienia, prędkości oraz linii prądu prędkości powietrza. Obliczenia przeprowadzono z wykorzystaniem modelu turbulencji k-omega SST. Model ten dobrano na podstawie uprzednio realizowanych badań weryfikacyjnych w tunelu aerodynamicznym. Wyniki pracy przedstawiono również w postaci wartości siły oporu aerodynamicznego i siły nośnej badanych profili jak i współczynników tych sił.
This paper presents the results of the aerodynamic flow around the seleced airfoils with the active airflow on the top surface of the profiles. Calculations were performed using CFD (Computational Fluid Dynamics) method in the software ANSYS Fluent. This paper presents the whole process of creating a geometric model and a mesh grid in this software. This paper presents a comparison of results for two cases: without an active airflow and with the presence of active airflow. The results of the simulation are presented by the colour map pressure, velocity filds and streamlines of air. the calculations were done with the use of k-omega SST turbulence model, the choice of the model has been verified by testing the airfoils in the wind tunnel. The calculation results also include the calculated lift force and drag force of the profiles, as well as the coefficients of lift and drag forces.