Chropowatość powierzchni stopu aluminium po frezowaniu z minimalnym smarowaniem
Fragment książki (Rozdział w książce)
Status: | |
Autorzy: | Pałka Tomasz, Zaleski Kazimierz |
Wersja dokumentu: | Drukowana | Elektroniczna |
Arkusze wydawnicze: | 0.5 |
Język: | polski |
Strony: | 87 - 96 |
Efekt badań statutowych | NIE |
Materiał konferencyjny: | NIE |
Publikacja OA: | TAK |
Licencja: | |
Sposób udostępnienia: | Witryna wydawcy |
Wersja tekstu: | Ostateczna wersja opublikowana |
Czas opublikowania: | W momencie opublikowania |
Abstrakty: | polski | angielski |
W artykule podjęto próbę porównania technik chłodzenia i smarowania wykorzystywanych w obróbce skrawaniem. Obecnie dąży się do zmniejszenia ilości stosowanych chłodziw ze względu na ekonomię procesu oraz aspekt ekologiczny. Podjęte próby obróbki na sucho nie dają zadowalających rezultatów, dlatego konieczne jest rozwijanie technik minimalnego smarowania. Przemysł lotniczy staje przed nowymi wyzwaniami zwiększania wydajności obróbki lotniczych stopów aluminium. Systemy chłodzenia muszą sprostać tym potrzebom, dlatego konieczna jest odpowiedź na pytanie, jak powinien wyglądać nowoczesny ekonomiczny i ekologiczny system MQL. | |
The purpose of the article is to present comparative studies of traditional cooling and lubrication techniques used in machining. Currently, the aim is to reduce the quantity of coolant due to the economical and the ecological reasons. Dry machining tests do not give satisfactory results. Therefore, it is necessary to develop minimal quantity lubrication techniques. Through this it is possible to increase the machining efficiency of aluminum alloys in aerospace industry. Meeting these needs requires the exploration of modern economic and ecological MQL systems. |