Informacja o cookies

Zgadzam się Nasza strona zapisuje niewielkie pliki tekstowe, nazywane ciasteczkami (ang. cookies) na Twoim urządzeniu w celu lepszego dostosowania treści oraz dla celów statystycznych. Możesz wyłączyć możliwość ich zapisu, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień oznacza zgodę na przechowywanie cookies w Twoim urządzeniu.

Publikacje Pracowników Politechniki Lubelskiej

Status:
Autorzy: Pałka Tomasz, Zaleski Kazimierz
Wersja dokumentu: Drukowana | Elektroniczna
Arkusze wydawnicze: 0.5
Język: polski
Strony: 87 - 96
Efekt badań statutowych NIE
Materiał konferencyjny: NIE
Publikacja OA: TAK
Licencja:
Sposób udostępnienia: Witryna wydawcy
Wersja tekstu: Ostateczna wersja opublikowana
Czas opublikowania: W momencie opublikowania
Abstrakty: polski | angielski
W artykule podjęto próbę porównania technik chłodzenia i smarowania wykorzystywanych w obróbce skrawaniem. Obecnie dąży się do zmniejszenia ilości stosowanych chłodziw ze względu na ekonomię procesu oraz aspekt ekologiczny. Podjęte próby obróbki na sucho nie dają zadowalających rezultatów, dlatego konieczne jest rozwijanie technik minimalnego smarowania. Przemysł lotniczy staje przed nowymi wyzwaniami zwiększania wydajności obróbki lotniczych stopów aluminium. Systemy chłodzenia muszą sprostać tym potrzebom, dlatego konieczna jest odpowiedź na pytanie, jak powinien wyglądać nowoczesny ekonomiczny i ekologiczny system MQL.
The purpose of the article is to present comparative studies of traditional cooling and lubrication techniques used in machining. Currently, the aim is to reduce the quantity of coolant due to the economical and the ecological reasons. Dry machining tests do not give satisfactory results. Therefore, it is necessary to develop minimal quantity lubrication techniques. Through this it is possible to increase the machining efficiency of aluminum alloys in aerospace industry. Meeting these needs requires the exploration of modern economic and ecological MQL systems.