Informacja o cookies

Zgadzam się Nasza strona zapisuje niewielkie pliki tekstowe, nazywane ciasteczkami (ang. cookies) na Twoim urządzeniu w celu lepszego dostosowania treści oraz dla celów statystycznych. Możesz wyłączyć możliwość ich zapisu, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień oznacza zgodę na przechowywanie cookies w Twoim urządzeniu.

Publikacje Pracowników Politechniki Lubelskiej

Status:
Autorzy: Drozd Kazimierz, Szala Mirosław
Wersja dokumentu: Drukowana | Elektroniczna
Arkusze wydawnicze: 0.7
Język: polski
Strony: 98 - 110
Efekt badań statutowych NIE
Materiał konferencyjny: NIE
Publikacja OA: TAK
Licencja:
Sposób udostępnienia: Inne
Wersja tekstu: Ostateczna wersja opublikowana
Czas opublikowania: W momencie opublikowania
Abstrakty: polski | angielski
W pracy przedstawiono wyniki analizy przełomów próbek z karbem, powstających przy obciążeniach dynamicznych. Próbki wykonano z często wykorzystywanej stali sprężynowej o znaku 60Si7. Badania polegały na charakteryzowaniu powierzchni uzyskanych przełomów pod kątem względnego udziału strefy nieodkształconej, którego wartość dochodzi do 100% w przypadku przełomu kruchego. Stwierdzono statystycznie istotne zależności pomiędzy morfologią przełomów a wszystkimi badanymi cechami i parametrami obróbki materiału. Słowa kluczowe: stal sprężynowa, obróbka cieplna, obciążenia dynamiczne.
The results of the analysis of fractured in the impact test of notched specimens are shown in the paper. The samples were made of spring steel 60Si7 which is often used in vehicles suspension. The study consisted in characterizing fracture surface which had been obtained during tests. After tests, there were calculated the percentage of undeformed area, the value of which reaches 100% in the case of brittle fracture of samples. There was a statistically significant relationship between the morphology of the fracture and all the studied features and parameters of the material processing. Keywords: spring steel, heat treatment, impact load