Informacja o cookies

Zgadzam się Nasza strona zapisuje niewielkie pliki tekstowe, nazywane ciasteczkami (ang. cookies) na Twoim urządzeniu w celu lepszego dostosowania treści oraz dla celów statystycznych. Możesz wyłączyć możliwość ich zapisu, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień oznacza zgodę na przechowywanie cookies w Twoim urządzeniu.

Publikacje Pracowników Politechniki Lubelskiej

Status:
Autorzy: Falkowicz Katarzyna, Jonak Józef
Wersja dokumentu: Drukowana
Arkusze wydawnicze: 0.6
Język: polski
Strony: 7 - 22
Efekt badań statutowych NIE
Materiał konferencyjny: NIE
Publikacja OA: NIE
Abstrakty: polski
W pracy zaprezentowano numeryczną analizę opływu nowego rozwiązania śmigła ogonowego i rozkładu prędkości indukowanej w zawisie, wraz z oceną ich oddziaływania na pracę wirnika. Rozwiązanie to polega na wprowadzeniu w śmigle wytwarzającym ciąg wzdłuż kadłuba, mającym sztywne oraz sztywno mocowane łopaty, sterowania skokiem ogólnym jak i cyklicznym. Pozwala to na realizację zmiany ciągu od wartości ujemnych do dodatnich, a także umożliwia wytwarzanie momentów sterowania głównie kierunkowego w piaście śmigła. Dzięki takiemu rozwiązaniu możliwe jest zapewnienie sterowności kierunkowej śmigłowca i uniknięcie tworzenia się pierścienia wirowego nawet przy zerowej sile ciągu śmigła. Analiza została oparta na badaniach symulacyjnych metodą numerycznej mechaniki płynów (CFD) uproszczonego modelu geometrycznego, przy wykorzystaniu oprogramowania ANSYS FLUENT ™. Uzyskane rezultaty stanowią interesującą wskazówkę z punktu widzenia projektowania podobnych konstrukcji.