The visual culture and visual thinking
Fragment książki (Rozdział w książce)
Status: | |
Autorzy: | Rarot Halina |
Wersja dokumentu: | Drukowana | Elektroniczna |
Arkusze wydawnicze: | 0.6 |
Język: | angielski |
Strony: | 9 - 22 |
Efekt badań statutowych | NIE |
Materiał konferencyjny: | NIE |
Publikacja OA: | TAK |
Licencja: | |
Sposób udostępnienia: | Witryna wydawcy |
Wersja tekstu: | Ostateczna wersja opublikowana |
Czas opublikowania: | W momencie opublikowania |
Abstrakty: | polski |
Artykuł jest ogólnym wprowadzeniem w ponowoczesne zagadnienie kultury wizualnej, pojętej jako najistotniejszy element kultury postmodernistycznej. Dotyka się w nim też europejskiego antagonizmu między myśleniem pojęciowym a myśleniem obrazowym i rozważa racje filozofów kultury (m.in. Macieja Kociuby) opowiadających się za podejściem synkretycznym, preferującym ideę kontinuum obrazowo-pojęciowego (znoszącego ten antagonizm). Dokonuje się tutaj również zestawienia różnych ikonologicznych koncepcji obrazu (w tym obrazu technicznego). Analizowane są wreszcie formy oddziaływania na odbiorcę współczesnych obrazów-ekranów oraz zagrożenia płynące ze strony „kultury ekranu |