Informacja o cookies

Zgadzam się Nasza strona zapisuje niewielkie pliki tekstowe, nazywane ciasteczkami (ang. cookies) na Twoim urządzeniu w celu lepszego dostosowania treści oraz dla celów statystycznych. Możesz wyłączyć możliwość ich zapisu, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień oznacza zgodę na przechowywanie cookies w Twoim urządzeniu.

Publikacje Pracowników Politechniki Lubelskiej

Status:
Autorzy: Gontarz Andrzej, Dziubińska Anna, Okoń Łukasz
Rok wydania: 2011
Wersja dokumentu: Elektroniczna
Język: angielski
Numer czasopisma: 2
Wolumen/Tom: 56
Strony: 379 - 384
Impact Factor: 0,487
Web of Science® Times Cited: 41
Scopus® Cytowania: 45
Bazy: Web of Science | Scopus
Efekt badań statutowych NIE
Materiał konferencyjny: NIE
Publikacja OA: NIE
Abstrakty: angielski
The results of research on friction conditions of alloys: magnesium Mg4AlZn, titanium T16Al4V and aluminum 6101A are presented in this paper. The aim of these research was determining values of friction factors and coefficients, which characterize constant friction model and Coulomb's model within the range of hot metal forming temperatures at various lubrication conditions. In the research works the ring tests were applied. For the alloy Mg4AlZn the samples were heated to the temperatures: 250 degrees C, 350 degrees C and 450 degrees C, for aluminum alloy 6101A to the temperatures: 350 degrees C, 400 degrees C, 450 degrees C and for alloy Ti6A14V to the temperatures: 850 degrees C, 900 degrees C, 950 degrees C. Tests were made in conditions of friction without lubrication and with the application of lubricants: tallow with graphite, Aquagraphite CP, Lubrodal-F318 and on the basis of molybdenum disulfide. Friction factors and coefficients values were determined on the basis of comparison of experimental research results with results of the conducted tests simulations. The value of factor and coefficient which guaranteed the best convergance of theoretical and experimental dimensions of upset samples was assumed as optimal. On the basis of the obtained results the influence of temperature on friction conditions and effectiveness of the used lubricants were determined in relation to analyzed alloys.