Informacja o cookies

Zgadzam się Nasza strona zapisuje niewielkie pliki tekstowe, nazywane ciasteczkami (ang. cookies) na Twoim urządzeniu w celu lepszego dostosowania treści oraz dla celów statystycznych. Możesz wyłączyć możliwość ich zapisu, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień oznacza zgodę na przechowywanie cookies w Twoim urządzeniu.

Publikacje Pracowników Politechniki Lubelskiej

Status:
Warianty tytułu:
Controlling of acces of mechatronic nodes to the information networks of vehicles
Autorzy: Sumorek Andrzej, Pietrzyk Wiktor
Rok wydania: 2011
Wersja dokumentu: Drukowana | Elektroniczna
Język: polski
Numer czasopisma: 13
Strony: 290 - 301
Efekt badań statutowych NIE
Materiał konferencyjny: NIE
Publikacja OA: NIE
Abstrakty: polski | angielski
o skuteczności funkcjonowania protokołów i magistral komunikacyjnych w pojazdach decyduje kilka czynników. Pierwszym z nich, najbardziej rzucającym się w oczy pod względem fizycznym, jest topologia sieci. Sposób wykonania okablowania urządzenia ma znaczący wpływ na niezawodność funkcjonowania całej sieci. Ten czynnik bezpośrednio decyduje, co stanie się, kiedy jeden ze sterowników pojazdu odłączy się lub zacznie generować niezrozumiałe komunikaty. Drugim czynnikiem wpływającym na bezpieczeństwo komunikacji są elementy ramek komunikacyjnych odpowiedzialne za integralność transmisji. Pozwalają one odbiorcy na sprawdzenie, czy dane zostały przesłane bezbłędnie lub potwierdzenie nadawcy przez odbiorcę kompletności otrzymanych danych. Oba z wymienionych uprzednio czynników będą miały jednak znikome znaczenie, jeśli zostanie błędnie opracowana strategia wysyłania komunikatów w sieci. Możliwe jest wyróżnienie pięciu podstawowych metod sterowania dostępem do medium komunikacyjnego. w ramach niniejszego artykułu zostaną zaprezentowane wszystkie metody sterowania stosowane w sieciach komunikacyjnych pojazdów. Oryginalnym aspektem artykułu jest podejście do zagadnienia polegające nie tylko na prostym opisaniu metod sterowania dostępem, ale zilustrowaniu ich funkcjonowania na podstawie przykładów działania sieci komunikacyjnych różnych klas.
The effectiveness of the communication protocols and buses in a vehicle is determined by several factors. The first factor is the network topology. The way of a device wiring has a significant influence on the reliability of the entire network. This factor directly determines what happens when one of the vehicle controllers disconnects or start generating understandable messages. Another factor influencing the security of the communication is the eiements of frames which are responsible for the integrity of transmission. They allow the recipient to verify that the data was sent correctly or to confirm the sender by the recipient of the compteteness of the received data. Both of the aforesaid factors will have little significance if the strategy for sending messages to the network is wrong. It is possible to distinguish five basie methods of controlling access to the communication medium. In this paper we will present all the control methods used in vehicles' communication networks. The original aspect of the article is an approach to issues involving not only a simple description of the access control methods, but an illustration of the functioning of the methods on the basis of examples of different classes of communication networks.