Fraktograficzne i metalograficzne badania uszkodzeń sprężyn zawieszania pojazdów
Artykuł w czasopiśmie
Status: | |
Warianty tytułu: |
Fractography and metallography examination of suspension springs damages
|
Autorzy: | Drozd Kazimierz |
Rok wydania: | 2011 |
Wersja dokumentu: | Drukowana | Elektroniczna |
Język: | polski |
Numer czasopisma: | 11 |
Strony: | 25 - 36 |
Efekt badań statutowych | NIE |
Materiał konferencyjny: | NIE |
Publikacja OA: | NIE |
Abstrakty: | polski | angielski |
W pracy przedstawiono wyniki badań wybranych właściwości uszkodzonych sprężyn stalowych montowanych w zawieszeniach pojazdów. Badania miały na celu przeanalizowanie problematyki określania przyczyn uszkodzeń i próbę ich usystematyzowania. Najczęściej obserwowaną, bezpośrednią, przyczyną przełomu, było występowanie mikropęknięć na powierzchni uszkodzonych elementów w obszarze przełomu. Kompleksowe wyniki analizy składu chemicznego, badań makro – i mikroskopowych oraz badań twardości pozwalają wskazać przyczyny powstawania mikropęknięć w materiale nawet wtedy gdy sam skład chemiczny i analiza twardości elementów nie wskazuje na możliwe przyczyny uszkodzenia. | |
In the paper there are presented results of selected properties of a damaged springs from steel that were assembled in vehicles’ suspensions. The aim of study was to examine the issue of determining the causes of damage and attempt to systematize them. The direct cause of the fracture, the most frequently observed, was the presence of microcracks beside the fracture on the surface of damaged elements. The complex chemical analysis, macro – and microscopic examination and hardness tests allowed to identify the causes of microcracks in the material even if the chemical composition or the basic analysis of elements hardness were not allowed to indicate the possible causes of damage. |