Informacja o cookies

Zgadzam się Nasza strona zapisuje niewielkie pliki tekstowe, nazywane ciasteczkami (ang. cookies) na Twoim urządzeniu w celu lepszego dostosowania treści oraz dla celów statystycznych. Możesz wyłączyć możliwość ich zapisu, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień oznacza zgodę na przechowywanie cookies w Twoim urządzeniu.

Publikacje Pracowników Politechniki Lubelskiej

Status:
Warianty tytułu:
Building of 3D models for JMonkeyEngine game engine
Autorzy: Kopniak Piotr
Rok wydania: 2011
Wersja dokumentu: Drukowana | Elektroniczna
Język: polski
Wolumen/Tom: 249
Strony: 81 - 94
Efekt badań statutowych NIE
Materiał konferencyjny: NIE
Publikacja OA: TAK
Licencja:
Sposób udostępnienia: Inne
Wersja tekstu: Ostateczna wersja opublikowana
Czas opublikowania: W momencie opublikowania
Abstrakty: polski | angielski
Celem artykułu jest przedstawienie mechanizmu importu modeli 3D postaci stworzonych w edytorze Blender przez silnik do tworzenia gier jMonkeyEngine. W silniku tym zaimplementowano funkcje importu modeli 3D. Razem z siatką modelu importowane są także tekstury, szkielety a nawet całe animacje. Silnik posiada także funkcje eksportu i importu modeli przy wykorzystaniu własnego formatu pliku XML (jME XML). Po zastosowaniu odpowiednich wtyczek do darmowego edytora grafiki 3D Blender możliwe jest wykorzystanie go na potrzeby tworzenia modeli postaci dla silnika jMonkeyEngine. Modele te mogą być także wykorzystane do analizy zagrożeń elektromagnetycznych dla ciała człowieka za pomocą takich programów jak FEKO, Opera3D czy Fulx3D. W artykule przedstawiono sposób wykonania modelu postaci 3D w edytorze Blender, dodania do postaci szkieletu oraz eksportu modelu do pliku jME XML oraz AutoCAD DXF, który może być wykorzystany w aplikacjach elektrotechnicznych. Artykuł zawiera także opis przygotowania programu w języku Java wykorzystującego silnik jMonkeyEngine do wizualizacji i animacji modeli postaci importowanych z plików XML.
The aim of the article is a presentation of an import mechanism of 3D character models made in Blender editor for jMonkeyEngine game engine. It has got implemented import functions for 3D models. Meshes, textures, skeletons and whole animations are imported by this engine. The engine has got functions for import and export models with utilization of its own file format based on XML (jME XML), too. A file of this type for jMonkeyEngine may be generated by freeware Blender editor thanks to additional export plug-ins. Models made with Blender we may use for FEM analysis of an electromagnetic field influence to a human body in applications like: FEKO, Opera3D or Fulx3D. This paper presents a process of: developing 3D character model in Blender editor, adding a skeleton and exporting into jME XML file and AutoCAD DXF, which may be used for field analysis aplications. The article contains a description of developing process of an application in Java language with utilization of jMonkeyEngine for animation visualization of character models imported from XML files.