|
Przedstawione w pracy rozważania dotyczą podstawowych cech, jakimi powinien wyróżniać się prawidłowo przeprowadzony proces benchmarkingu. W tym celu niezbędna jest właściwa interpretacja samej definicji, według której benchmarking nie jest naśladownictwem, ale metodą umożliwiającą budowanie własnych twórczych rozwiązań na bazie cudzych doświadczeń. Dlatego też kluczowym czynnikiem powodzenia całego procesu jest właściwy wybór partnera benchamarkingowego, którym powinna być organizacja najlepsza w danej klasie. Prawidłowe korzystanie z benchmarkingu nakazuje ponadto konieczność traktowania tej metody jako procesu ciągłego, systematycznego i dynamicznego. Warto zatem na stałe włączyć go w strategię zarządzania wiedzą poprzez uczynienie z niego integralnej części procesu uczenia się organizacji. Na sukces wynikający z zastosowania benchmarkingu ma wpływ także sam sposób jego implementacji. Proponowane w literaturze przedmiotu tradycyjne procedury wdrażania tej metody są zazwyczaj czasochłonne i w konsekwencji dość drogie. Dlatego też, biorąc pod uwagę trudną sytuacje finansową polskich szpitali, w pracy zaproponowano rozwiązania uwzględniające specyfikę funkcjonowania zakładów opieki zdrowotnej. Zaprezentowane zasady i procedury mają zastosowanie w procesie zarządzania szpitalem, którego menedżerowie chcą usprawnić funkcjonowania placówki za pomocą benchmarkingu.
|