Inspection methods for quality control of fibre metal laminates in aerospace components
Artykuł w czasopiśmie
Status: | |
Warianty tytułu: |
Problematyka badania kompozytów typu FML w konstrukcjach lotniczych
|
Autorzy: | Dragan Krzysztof , Bieniaś Jarosław, Sałaciński Michał, Synaszko Piotr |
Rok wydania: | 2011 |
Wersja dokumentu: | Drukowana | Elektroniczna |
Język: | angielski |
Numer czasopisma: | 2 |
Wolumen/Tom: | 11 |
Strony: | 130 - 135 |
Efekt badań statutowych | NIE |
Materiał konferencyjny: | NIE |
Publikacja OA: | NIE |
Abstrakty: | polski | angielski |
Materiały kompozytowe, w szczególności w konstrukcjach lotniczych, odgrywają coraz większą rolę z uwagi na większe wartości wytrzymałości właściwej niż stopy aluminium, możliwość formowania dowolnych kształtów oraz odporność na przepalenia i korozję. Szczególnym typem konstrukcji kompozytowej o charakterze hybrydowym są tzw. włókniste laminaty metalowe (ang. Fibre Metal Laminates - FML). Wykonuje się je na bazie włókien szklanych, aramidowych z warstwami wytworzonymi z aluminium (np. GLARE - Glass ALuminum REinforced) lub tytanu. Laminaty FML są już stosowane m.in. w konstrukcji płatowca samolotu Airbus A-380. Pomimo szeregu zalet takich materiałów w trakcie wytwarzania lub eksploatacji mogą powstać wady produkcyjne lub uszkodzenia eksploatacyjne wpływające na trwałość konstrukcji, w której zostaną zastosowane. W artykule przedstawiono podejście do badań takich materiałów wykonanych z FML z wykorzystaniem badań nieniszczących metodami: ultradźwiękową i prądów wirowych. Ponadto pokazano wyniki badań z omówieniem konieczności wykonywania badań i zaletami/wadami poszczególnych metod. | |
Composite materials have been applied in aerospace structures in recent years. Presently, the new generation of structural composite materials for advanced aircraft are Fibre Metal Laminates (FML). They are hybrid composites consisting of alternating thin layers of metal sheets and fiber-reinforced composite material. FMLs have both low density and good mechanical properties (high damage tolerance: fatigue and impact characteristics, corrosion and fire resistance). The quality control of the materials and structures in aircraft is an important issue, also for FMLs. For FML parts, a 100% nondestructive inspection for the internal quality during the manufacturing process is required. In the case of FML composites, the most relevant defects that should be detected by non-destructive testing are porosity and delaminations. In this paper, the use of non-destructive different methods for the inspection of Fibre Metal Laminates were studied. The possibility of quality control of manufactured FML by means of defect detection procedures and processes are presented and discussed. |