Informacja o cookies

Zgadzam się Nasza strona zapisuje niewielkie pliki tekstowe, nazywane ciasteczkami (ang. cookies) na Twoim urządzeniu w celu lepszego dostosowania treści oraz dla celów statystycznych. Możesz wyłączyć możliwość ich zapisu, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień oznacza zgodę na przechowywanie cookies w Twoim urządzeniu.

Publikacje Pracowników Politechniki Lubelskiej

MNiSW
140
Lista 2021
Status:
Autorzy: Pietras Daniel, Sadowski Tomasz
Dyscypliny:
Aby zobaczyć szczegóły należy się zalogować.
Rok wydania: 2019
Wersja dokumentu: Drukowana | Elektroniczna
Język: angielski
Wolumen/Tom: 204
Strony: 839 - 848
Impact Factor: 4,419
Web of Science® Times Cited: 16
Scopus® Cytowania: 20
Bazy: Web of Science | Scopus
Efekt badań statutowych NIE
Materiał konferencyjny: NIE
Publikacja OA: NIE
Abstrakty: angielski
The paper proposes a new concept for the Functionally Graded Autoclaved Concrete (FGAAC) and provides a numerical model to describe its mechanical behaviour. The model contains several material parameters describing damage growth and cracks propagation. They were assessed for the FGAAC by several laboratory tests like: 3-point bending, compact shear and modified Brazilian test done for homogeneous Autoclaved Aerated Concretes (AAC) with bulk densities in the range 400 ÷ 700 kg/m3. To achieve the goal efficient experimental procedures for the AACs testing were elaborated.The first step of this numerical model creation is description of the AAC gradual degradation and further cracks propagation in the above specified tests using XFEM approach. A good correlation with experiments was achieved. In second step the numerical model for theoretical FGAACs with using the material parameters describing damage growth in the AAC was build. The mechanical behaviour of the FGAAC was analysed in virtual 3-point bending (3-PB) test. Comparison to the experimental 3-PB test for the homogeneous AACs leads to conclusion that the mechanical behaviour of the FGAAC is correctly modelled. Moreover, the proposed numerical model has potential application in civil engineering concerning designing of structural elements with build-in thermal protection.