Symulacja kinematyczna i numeryczna fragmentu układu zawieszenia lekkiego pojazdu dwuśladowego
Fragment książki (Abstrakt)
| Status: | |
| Autorzy: | Różyło Patryk |
| Wersja dokumentu: | Drukowana |
| Język: | polski |
| Strony: | 145 - 146 |
| Efekt badań statutowych | NIE |
| Materiał konferencyjny: | NIE |
| Publikacja OA: | NIE |
| Abstrakty: | polski |
| W pracy przedstawiono proces symulacji kinematycznej i numerycznej MES fragmentu układu zawieszenia lekkiego pojazdu dwuśladowego. Fragment układu zawieszenia jest odwzorowaniem prostych mechanizmów występujących w lekkich pojazdach dwuśladowych tłumiących drgania. Zastosowane materiały to aluminium, stal oraz guma charakteryzująca się własnościami hiperelastycznymi. Układ zawieszenia został poddany sile generowanej z podłoża, wynikającej z panujących nierówności terenu. Symulacja kinematyczna wykonana z wykorzystaniem oprogramowania CAD pozwoliła na odwzorowanie rzeczywistego zachowania się zawieszenia z prostym układem kierowniczym, podczas przejazdu po torze o charakterystyce krzywoliniowej. Badania numeryczne umożliwiły analizę rozkładów naprężeń w elementach konstrukcji wskazując jednocześnie obszary charakteryzujące się najwyższymi poziomami naprężenia zredukowanego, wyznaczonego wg hipotezy H-M-H (Hubera-Misesa-Hencky’ego). W analizie numerycznej wykorzystano modele materiałów sprężystoplastycznych oraz hipersprężystych dostępnych w programie Abaqus. Obliczenia prowadzono z uwzględnieniem zagadnienia nieliniowego geometrycznie z wykorzystaniem metody Newtona-Raphsona. |