Modelowanie MES zagadnienia sprzężonego na przykładzie fragmentu łopaty śmigłowca
Fragment książki (Abstrakt)
Status: | |
Autorzy: | Szklarek Karol |
Wersja dokumentu: | Drukowana |
Język: | polski |
Strony: | 142 - 142 |
Efekt badań statutowych | NIE |
Materiał konferencyjny: | NIE |
Publikacja OA: | NIE |
Abstrakty: | polski |
W pracy zaprezentowano analizę numeryczną zagadnień sprzężonych MES na przykładzie fragmentu łopaty śmigłowca. Została zaprezentowana metodyka modelowania analiz sprzężonych dla wybranych warunków pracy fragmentu łopaty śmigłowca. Obliczenia numeryczne stanowiły zagadnienie dotyczące połączonych analiz przepływu (CFD-ang. Computational Fluid Dynamics) oraz analizy dynamicznej (CSM- ang, Computational Solid Mechanics). W wyniku obliczeń wyznaczono rozkłady prędkości, ciśnienia oraz kinematycznego współczynnika lepkości turbulentnej, jak również została zmierzona siła aerodynamiczna oraz moment aerodynamiczny oddziaływujące na badany fragment łopaty śmigłowca, dla którego odkształcenia oraz stan naprężeń wyznaczono w obliczeniach dynamicznych. Obydwa analizy prowadzone były równolegle na zasadzie sprzężenia solverów obliczeniowych. Taki sposób prowadzenia obliczeń umożliwiał bieżącą wymianę wyników stanowiących warunki brzegowe dla obydwu modeli w trakcie trwania symulacji. Zastosowanym narzędziem numerycznym był komercyjny pakiet oprogramowania MES – program Abaqus. . Badania potwierdziły słuszność i przydatność tej metody w procesie projektowania łopat śmigłowca. Uzasadniły celowość i wskazały kierunek dalszych badań. |