Informacja o cookies

Zgadzam się Nasza strona zapisuje niewielkie pliki tekstowe, nazywane ciasteczkami (ang. cookies) na Twoim urządzeniu w celu lepszego dostosowania treści oraz dla celów statystycznych. Możesz wyłączyć możliwość ich zapisu, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień oznacza zgodę na przechowywanie cookies w Twoim urządzeniu.

Publikacje Pracowników Politechniki Lubelskiej

Status:
Autorzy: Szklarek Karol
Wersja dokumentu: Drukowana
Język: polski
Strony: 142 - 142
Efekt badań statutowych NIE
Materiał konferencyjny: NIE
Publikacja OA: NIE
Abstrakty: polski
W pracy zaprezentowano analizę numeryczną zagadnień sprzężonych MES na przykładzie fragmentu łopaty śmigłowca. Została zaprezentowana metodyka modelowania analiz sprzężonych dla wybranych warunków pracy fragmentu łopaty śmigłowca. Obliczenia numeryczne stanowiły zagadnienie dotyczące połączonych analiz przepływu (CFD-ang. Computational Fluid Dynamics) oraz analizy dynamicznej (CSM- ang, Computational Solid Mechanics). W wyniku obliczeń wyznaczono rozkłady prędkości, ciśnienia oraz kinematycznego współczynnika lepkości turbulentnej, jak również została zmierzona siła aerodynamiczna oraz moment aerodynamiczny oddziaływujące na badany fragment łopaty śmigłowca, dla którego odkształcenia oraz stan naprężeń wyznaczono w obliczeniach dynamicznych. Obydwa analizy prowadzone były równolegle na zasadzie sprzężenia solverów obliczeniowych. Taki sposób prowadzenia obliczeń umożliwiał bieżącą wymianę wyników stanowiących warunki brzegowe dla obydwu modeli w trakcie trwania symulacji. Zastosowanym narzędziem numerycznym był komercyjny pakiet oprogramowania MES – program Abaqus. . Badania potwierdziły słuszność i przydatność tej metody w procesie projektowania łopat śmigłowca. Uzasadniły celowość i wskazały kierunek dalszych badań.