Informacja o cookies

Zgadzam się Nasza strona zapisuje niewielkie pliki tekstowe, nazywane ciasteczkami (ang. cookies) na Twoim urządzeniu w celu lepszego dostosowania treści oraz dla celów statystycznych. Możesz wyłączyć możliwość ich zapisu, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień oznacza zgodę na przechowywanie cookies w Twoim urządzeniu.

Publikacje Pracowników Politechniki Lubelskiej

MNiSW
9
Lista B
Status:
Warianty tytułu:
Modernizacja przestrzeni publicznych w problematycznych dzielnicach mieszkaniowych na przykładzie wybranych projektów i realizacji w dzielnicy Bronowice w Lublinie
Autorzy: Boguszewska Kamila Lucyna, Przesmycka Natalia
Dyscypliny:
Aby zobaczyć szczegóły należy się zalogować.
Rok wydania: 2018
Wersja dokumentu: Drukowana | Elektroniczna
Język: angielski
Numer czasopisma: 1
Wolumen/Tom: 14
Strony: 89 - 97
Bazy: BazTech | Index Copernicus | Google Scholar
Efekt badań statutowych NIE
Materiał konferencyjny: NIE
Publikacja OA: TAK
Licencja:
Sposób udostępnienia: Witryna wydawcy
Wersja tekstu: Ostateczna wersja opublikowana
Czas opublikowania: W momencie opublikowania
Data opublikowania w OA: 30 marca 2018
Abstrakty: polski | angielski
Tatary i Bronowice uchodzą za najbardziej niebezpieczne i problematyczne dzielnice Lublina. Problemy pogłę-bia zmieniająca się struktura wiekowa mieszkańców osiedla – „starzenie się”, oraz duży odsetek osób niepracujących, spo¬wodowany upadkiem przemysłu w Lublinie po 1989 roku (URSUS), który był głównym sektorem zatrudnienia dla mieszkań¬ców tych dzielnic. Oprócz problemów typowych dla wszystkich osiedli z epoki PRL np. braku miejsc parkingowych, dochodzi wandalizm, alkoholizm i niski status materialny mieszkańców. Rozwój dzielnicy Tatary po II wojnie światowej wiązał się z dzielnicą przemysłową (wśród zakładów przemysłowych naj¬większym pracodawcą była powstała w 1951 roku Fabryka Samochodów Ciężarowych, funkcjonowała rzeźnia, obecnie – za¬kłady mięsne. Osiedla powstające w ramach dzielnicy Tatary w latach 1950−1972 (ZOR Tatary oraz Motor) i Bronowic (ZOR Bronowice I 1954−1956 i Bronowice II i III 1956−1969), cechował duży udział terenów zielonych i stref rekreacyjnych dedykowanych różnym użytkownikom. Po kilkudziesięciu latach braku inwestowania i przy zmieniającym się stylu życia oraz potrzebach użytkowników, przestrzenie te należą do najbardziej zaniedbanych w Lublinie. Na bieżąco podejmowane są prace związa¬ne z poprawą infrastruktury na osiedlach: wymiana oświetlenia, chodników itd. Rady dzielnic intensywnie pracują nad po¬zyskiwaniem środków na realizacje najbardziej palących potrzeb, jednak nie zawsze są one przemyślane i zaprojektowane w odpowiedni sposób. Problemem jest brak wzorców i powielanie schematów funkcjonalnych i estetycznych, nie zawsze adekwatnych do danego miejsca. Modernizacja przestrzeni publicznych jest jednym z elementów procesów rewitalizacyjnych, w których zaangażowanie przyszłych użytkowników jest elementem koniecznym już na etapie projektu. Dobre przestrzenie publiczne podnoszą po¬czucie bezpieczeństwa, komfortu zamieszkania, a nawet przyczyniają się do wzrostu cen nieruchomości. Artykuł przedsta¬wia problematykę związaną z projektowaniem, realizacją i funkcjonowaniem wybranych przestrzeni publicznych na Tatarach i Bronowicach, w których ważnym elementem była partycypacja społeczna. Artykuł przedstawia problematykę związaną z projektowaniem, realizacją i funkcjonowaniem wybranych przestrzeni publicznych na Bronowicach, w których ważnym elementem była partycypacja społeczna.
Tatary and Bronowice are considered to be the most dangerous and problematic districts of Lublin. The prob-lems are exacerbated by the changing age structure of the residents – “ageing” and a high percentage of the unemployed, caused by the collapse of industry in Lublin after 1989 (URSUS), which was the main sector of employment for the residents of these districts. Apart from the problems typical for all housing estates from the communist era, e.g. lack of parking spac¬es, there is vandalism, alcoholism and low material status of the residents. The development of the Tatary district after World War II was connected with the industrial district (among industrial plants, the biggest employer was the Fabryka Samochodów Ciężarowych (Heavy Goods Vehicle Factory) established in 1951, there was a slaughterhouse, and now – meat processing plants. Housing estates built within the Tatary district in 1950−1972 (ZOR Tatary and Motor) and Bronowice (ZOR Bronowice I 1954−1956 and Bronowice II and III 1956−1969) were characterised by a large share of green and recreational areas dedi¬cated to various users. After several decades of lack of investment and with changing lifestyles and users’ needs, these spac¬es are among the most neglected in Lublin. Currently works related to the improvement of infrastructure in these housing estates are being undertaken such as: replacement of street lights, sidewalks, etc. District councils are working intensively to raise funds for the most urgent needs, but they are not always well thought out or designed in an appropriate way. The problem is the lack of models and often duplication of functional and aesthetic schemes, not always appropriate to the area. The modernization of public spaces is one of the elements of revitalisation processes, in which the involvement of future users at the design stage is a necessary element. Good public spaces increase the sense of security, comfort of living and even contribute to the increase in real estate prices. This paper presents the problems posed by the design process, imple¬mentation and functioning of selected public spaces in Tatary and Bronowice districts of Lublin where community partici¬pation played a crucial role. The article presents issues related to the design, implementation and functioning of selected public spaces in the Bronow¬ice district, where social participation was an important factor. Challenges of public space modernization in problematic residential areas are exemplified on selected projects and realizations in the Bronowice district of the city of Lublin.