Informacja o cookies

Zgadzam się Nasza strona zapisuje niewielkie pliki tekstowe, nazywane ciasteczkami (ang. cookies) na Twoim urządzeniu w celu lepszego dostosowania treści oraz dla celów statystycznych. Możesz wyłączyć możliwość ich zapisu, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień oznacza zgodę na przechowywanie cookies w Twoim urządzeniu.

Publikacje Pracowników Politechniki Lubelskiej

Publikacje Pracowników PL z lat 1990-2010

Publikacje pracowników Politechniki Lubelskie z lat 1990-2010 dostępne są jak dotychczas w starej bazie publikacji
LINK DO STAREJ BAZY

Status:
Autorzy: Surowska Barbara, Bieniaś Jarosław, Jakubczak Patryk, Dragan Krzysztof
Rok wydania: 2012
Język: angielski
Źródło: International Conference on Composite Interfaces, 6-8.09.2012r. , Kyoto, Japan
Państwo wystąpienia: POLSKA
Efekt badań statutowych NIE
Abstrakty: angielski
The study is characterized low-energy and velocity impact resistance of classic carbon fiber reinforced oolvmer (CFRP) and hybrid laminates based on aluminium alloys connected witfi carbon/epoxy composite (Al./CFRP) composites. 1 ested laminates were prepared by autoclave method, which provides the best possible and repeatable quality of composites materials. Laminates were characterized in terms of a comparison of their impact resistance between tchem and according to different layers configurations or different energy levels. The laminates response to low velocity impact using hemispherical impactor (diameter 38.1mm) were analyzed. After tests, the failure was evaluated with using ultrasonic and microtomography methods. On this basis was determinate the nature of internal degradation of structure. It was noted, that used FML are innovative materials characterized by higher low-velocity impact resistance because of superior properties of both metals and fibrous composite materials with a strong adhesion bonding. Fiber-matrix interface is lowerdamage in FML in comparission to CFRP. Failure of tested fiber-metal laminat eis characterized by some transverse crack and metal-composite interface degradation in impact point area. It was noted that the moct common failure nature of both materials are interiaminar delaminations in impact point circumference zone.