Informacja o cookies

Zgadzam się Nasza strona zapisuje niewielkie pliki tekstowe, nazywane ciasteczkami (ang. cookies) na Twoim urządzeniu w celu lepszego dostosowania treści oraz dla celów statystycznych. Możesz wyłączyć możliwość ich zapisu, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień oznacza zgodę na przechowywanie cookies w Twoim urządzeniu.

Publikacje Pracowników Politechniki Lubelskiej

Status:
Autorzy: Dziubińska Anna
Rok wydania: 2014
Język: polski
Źródło: Materiały Konferencji Młodych Naukowców nt.: Wpływ Młodych Naukowców na Osiagnięcia Polskiej Nauki – VII Edycja Dotyczy sesji: 6.12.2014 roku w Krakowie, 13.12.2014 w Łodzi : streszczenia
Państwo wystąpienia: POLSKA
Efekt badań statutowych NIE
Abstrakty: polski
Stopy magnezu stanowią obecnie intensywnie rozwijającą się grupę metali lekkich. Rosnące zainteresowanie tymi stopami głównie w przemyśle lotniczym i motoryzacyjnym można tłumaczyć szczególnymi cechami tego materiału konstrukcyjnego, głównie małą gęstością przy dobrych własnościach wytrzymałościowych. Wymaga się od nich coraz lepszych własności mechanicznych i użytkowych, gdyż ze względu na mały ciężar właściwy są coraz częściej stosowane w przemyśle. Wciąż opracowywane są nowe sposoby wytwarzania stopów magnezu, innowacyjne metody ich kształtowania plastycznego oraz skuteczne powłoki zabezpieczające je przed korozją. Ze stopów Mg wykonywane są także takie części płaskie z żebrami jak np. wsporniki, pokrywy, zasłony, klapy itp. W zależności od przeznaczenia mogą się one różnić ilością oraz kształtem zarysu żeber. Obecnie do wytwarzania wyrobów płaskich z żebrami ze stopów magnezu stosuje się metodę odlewania i obróbki skrawaniem. Największym problemem w ich produkcji są obniżone własności wytrzymałościowe odlewów oraz duże straty materiału. Duża konkurencyjność w przemyśle lotniczym i motoryzacyjnym powoduje, że poszukuje się nowych oszczędnych, przyjaznych dla środowiska technologii wytwarzania części i podzespołów maszyn latających i pojazdów samochodowych. W niniejszym opracowaniu zostanie zaprezentowana nowa i zarazem efektywna metoda kształtowania odkuwek płaskich z żebrami ze stopów magnezu w prototypowej trójsuwakowej prasie kuźniczej (TPK). Maszyna ta z trzema ruchomymi suwakami pozwala na kucie wyrobów płaskich z jednym, z dwoma żebrami w jednym cyklu pracy prasy. Uwzględniając możliwości TPK zaprojektowano odkuwki dla wybranych części lotniczych dla których przeprowadzono badania. Zaproponowane technologie bazujące na procesach obróbki plastycznej umożliwiają uzyskanie wyrobów o lepszych własnościach przy jednoczesnym obniżeniu kosztów ich wytwarzania (zmniejszenie robocizny i zużycia materiałów).