|
Stopy magnezu stanowią obecnie intensywnie rozwijającą się grupę metali
lekkich. Rosnące zainteresowanie tymi stopami głównie w przemyśle lotniczym
i motoryzacyjnym można tłumaczyć szczególnymi cechami tego materiału
konstrukcyjnego, głównie małą gęstością przy dobrych własnościach
wytrzymałościowych. Wymaga się od nich coraz lepszych własności mechanicznych
i użytkowych, gdyż ze względu na mały ciężar właściwy są coraz częściej stosowane
w przemyśle. Wciąż opracowywane są nowe sposoby wytwarzania stopów magnezu,
innowacyjne metody ich kształtowania plastycznego oraz skuteczne powłoki
zabezpieczające je przed korozją. Ze stopów Mg wykonywane są także takie części
płaskie z żebrami jak np. wsporniki, pokrywy, zasłony, klapy itp. W zależności
od przeznaczenia mogą się one różnić ilością oraz kształtem zarysu żeber. Obecnie
do wytwarzania wyrobów płaskich z żebrami ze stopów magnezu stosuje się metodę
odlewania i obróbki skrawaniem. Największym problemem w ich produkcji
są obniżone własności wytrzymałościowe odlewów oraz duże straty materiału. Duża
konkurencyjność w przemyśle lotniczym i motoryzacyjnym powoduje, że poszukuje się
nowych oszczędnych, przyjaznych dla środowiska technologii wytwarzania części
i podzespołów maszyn latających i pojazdów samochodowych.
W niniejszym opracowaniu zostanie zaprezentowana nowa i zarazem efektywna
metoda kształtowania odkuwek płaskich z żebrami ze stopów magnezu w prototypowej
trójsuwakowej prasie kuźniczej (TPK). Maszyna ta z trzema ruchomymi suwakami
pozwala na kucie wyrobów płaskich z jednym, z dwoma żebrami w jednym cyklu pracy
prasy. Uwzględniając możliwości TPK zaprojektowano odkuwki dla wybranych części
lotniczych dla których przeprowadzono badania. Zaproponowane technologie bazujące
na procesach obróbki plastycznej umożliwiają uzyskanie wyrobów o lepszych
własnościach przy jednoczesnym obniżeniu kosztów ich wytwarzania (zmniejszenie
robocizny i zużycia materiałów).
|