Informacja o cookies

Zgadzam się Nasza strona zapisuje niewielkie pliki tekstowe, nazywane ciasteczkami (ang. cookies) na Twoim urządzeniu w celu lepszego dostosowania treści oraz dla celów statystycznych. Możesz wyłączyć możliwość ich zapisu, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień oznacza zgodę na przechowywanie cookies w Twoim urządzeniu.

Publikacje Pracowników Politechniki Lubelskiej

Status:
Warianty tytułu:
The Impact of the change in the geometry of an exhaust gas outlet manifold on the operation of a helicopter turbine engine
Autorzy: Fijałkowski Stefan
Rok wydania: 2012
Wersja dokumentu: Drukowana | Elektroniczna
Język: polski
Numer czasopisma: 219
Strony: 135 - 151
Efekt badań statutowych NIE
Materiał konferencyjny: NIE
Publikacja OA: NIE
Abstrakty: polski | angielski
W celu ograniczenia nadmiernej emisji podczerwieni, w wojskowej technice śmigłowcowej stosuje się między innymi dwa rodzaje eżekcyjnych schładzaczy spalin odpływających z silników napędowych do otoczenia, a mianowicie: schładzacze integralne i schładzacze dobudowane. W obydwu przypadkach pojawia się wszakże potrzeba zmiany geometrii kanału wylotu spalin z postaci dyfuzora – co jest charakterystyczne dla silników śmigłowcowych, w postać kanału zbieżnego, bowiem proces eżekcji chłodnego powietrza z otoczenia do wnętrza schładzacza wymaga obniżenia ciśnienia na wylocie z kanału kolektora poniżej poziomu ciśnienia otoczenia. Jednakże taka zmiana wpływa w określony sposób na działanie i osiągi silnika turbinowego, szczególnie z oddzielną turbiną napędową.
To reduce excessive infrared radiation, a military helicopter technology resorts to two types of ejection-based coolers to cool exhaust gas that goes out of an engine to the environment, i.e. integrated coolers and built-in coolers. Thus, it is necessary to change the geometry of the exhaust gas output duct from a diffuser as typical of helicopter engines for a convergent duct since ejecting cool air coming from the environment into the cooler requires the pressure at the outlet of the manifold duct to be lowered below ambient pressure. Such a change, however, influences in a certain way the operation and performance of a turbine engine, especially the one with a separate turbine.