Identyfikacja zachowania się strumienia spalin w otoczeniu po odpływie z kolektora wylotowego silnika w locie śmigłowca
Artykuł w czasopiśmie
| Status: | |
| Warianty tytułu: |
Identifing the behaviour of a jet stream in the environment after leaving a helicopter engine diffuser in flight
|
| Autorzy: | Fijałkowski Stefan |
| Rok wydania: | 2011 |
| Wersja dokumentu: | Drukowana | Elektroniczna |
| Język: | polski |
| Wolumen/Tom: | 219 |
| Strony: | 94 - 116 |
| Efekt badań statutowych | NIE |
| Materiał konferencyjny: | NIE |
| Publikacja OA: | NIE |
| Abstrakty: | polski | angielski |
| W pracy przedstawiono wyniki rozważań teoretycznych, dotyczących rozprzestrzeniania się w otoczeniu i zmian parametrów fizycznych: prędkości, temperatury i stężeń składników w strumieniu spalin odpływających z silnika turbinowego śmigłowca w trakcie ekstremalnych manewrów lotnych. Wyniki analizy wspomnianych zjawisk stanowiły podstawę do opracowania symulacyjnego programu komputerowego. Symulację obliczeniową przeprowadzono dla manewrów: hamowanie z nawrotem, wyskok do góry, szybkie rozpędzanie z zawisu. Ze względu na ograniczanie miejsca wyniki symulacji przedstawiono na wykresach dla manewru szybkie rozpędzanie z zawisu. | |
| The paper presents the results of the theoretical considerations on the spread in the environment and changes in the following physical parameters: speed, temperature and concentrations of components in a jet stream leaving a helicopter turbine engine during experimental flight maneuvers. The results of the analysis on these phenomena were the basis for developing a simulation computer programme. Computational simulations were carried out for maneuvers like braking and returning, a jump up, fast acceleration from hovering. Due to space limitations the simulation results given in graphs concern the maneuver of fast acceleration from hovering. |