Informacja o cookies

Zgadzam się Nasza strona zapisuje niewielkie pliki tekstowe, nazywane ciasteczkami (ang. cookies) na Twoim urządzeniu w celu lepszego dostosowania treści oraz dla celów statystycznych. Możesz wyłączyć możliwość ich zapisu, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień oznacza zgodę na przechowywanie cookies w Twoim urządzeniu.

Publikacje Pracowników Politechniki Lubelskiej

Status:
Warianty tytułu:
Steel and concrete-steel composite bridges
Autorzy: Łagoda Marek
Rok wydania: 2011
Wersja dokumentu: Drukowana
Język: polski
Numer czasopisma: 3/1, z. 58
Wolumen/Tom: 276
Strony: 173 - 185
Efekt badań statutowych NIE
Materiał konferencyjny: NIE
Publikacja OA: NIE
Abstrakty: polski | angielski
W artykule szczególną uwagę zwrócono na różnice zachodzące pomiędzy dotychczasową praktyką projektowania w Polsce stalowych i zespolonych mostów, a regułami i zasadami projektowania zgodnie z Eurokodami EC3 -2 'Projektowanie konstrukcji stalowych - Część 2: Mosty stalowe' i EC4 -2 'Projektowanie zespolonych konstrukcji stalowo-betonowych Część 2: Ogólne reguły i reguły dla mostów'. Przedstawiono podstawy projektowania, materiały, kryteria wytrzymałościowe, stany graniczne nośności i stany graniczne użytkowalności. Specjalna uwaga została skierowana na skutki uwzględnienia sztywności betonu rozciąganego w mostach zespolonych. W dotychczasowej praktyce projektowej rzadko była brana pod uwagę sztywność zarysowanej płyty pomostu pod wpływem naprężeń rozciągających. W ten sposób znacznie zmniejszana była teoretyczna trwałość i obliczeniowa sztywność konstrukcji mostu. W wielu mostach zespolonych, zwłaszcza w układach ciągłych, płyty betonowe pomostu są rozciągane w obszarach momentów ujemnych. Naprężenia rozciągające mogą wywołać rysowanie płyt, wpływając na sztywność konstrukcji. W artykule przedstawiono procedurę, według Eurokodu 4, dotyczącą projektowania mostów zespolonych z rozciąganymi płytami betonowymi pomostu.
Particular attentions was focused on the differences between the design practice of steel and composite bridges followed in Poland so far and the design rules and principles recommended in Eurocodes EC3 -2 Design of steel structures - Part 2: Steel Bridges, and EC4 -2 'Design of composite steel and concrete structures - Part 2: General rules and rules for bridges. 'Design fundamentals, materials, resistance criteria, ultimate limit states and serviceability limit states were presented. Special attention was paid to effect of tension stiffening in composite bridges. In the hitherto existing design practice the stiffness of a scratched plate of the bridge deck under the influence of spreading tensions has seldom been taken into consideration, in this way decreasing considerably the theoretical durability and the computational stiffness of bridge structures. In some types of composite bridge structures, such as continuous girder bridges, the concrete deck slabs are subjected to tension in the regions of negative bending moments. Tension can result in cracking of slabs, affecting structure stiffness. The procedure concerning the design calculations of composite bridges with cracks in their concrete deck slabs is presented according to Eurocode 4.