Możliwość zastosowania silnika Diesla w lekkim śmigłowcu
Artykuł w czasopiśmie
MNiSW
4
Lista B
| Status: | |
| Warianty tytułu: |
Diesel engine applicability in a light helicopter
|
| Autorzy: | Magryta Paweł, Majczak Adam |
| Rok wydania: | 2012 |
| Wersja dokumentu: | Drukowana | Elektroniczna |
| Język: | polski |
| Numer czasopisma: | 4 |
| Strony: | 98 - 103 |
| Efekt badań statutowych | NIE |
| Materiał konferencyjny: | NIE |
| Publikacja OA: | NIE |
| Abstrakty: | polski | angielski |
| W artykule zaprezentowano koncepcję zastosowania silnika Diesla jako jednostki napędowej lekkiego śmigłowca. Przedstawiono zalety i wady takiego rozwiązania w porównaniu z obecnie stosowanymi silnikami turbowałowymi. Proponowany silnik jest proekologiczną jednostką napędową ze względu na znacznie mniejszą emisję toksycznych składników spalin w porównaniu do silników turbowałowych. Jednocześnie poruszono problemy, które muszą być uwzględnione w aspekcie zamontowania silnika Diesla w śmigłowcu. Przedstawiono również główne parametry silnika, którymi powinien się on charakteryzować, aby zapewnić wymaganą moc i osiągi niezbędne do napędu lekkiego śmigłowca. | |
| The paper presents the concept of a diesel engine application as a power unit in a lightweight helicopter. The authors present the advantages and disadvantages of this design compared to existing turbine engines. The proposed engine is eco-friendly power unit due to the much less toxic exhaust emissions compared to turbo shaft engines. The paper also presents the problems that must be considered in the context of a diesel engine mounted in the helicopter. In the end the paper the main engine parameters, which should be characterized to ensure the required power and performance necessary to drive a light helicopter are presented. |