Informacja o cookies

Zgadzam się Nasza strona zapisuje niewielkie pliki tekstowe, nazywane ciasteczkami (ang. cookies) na Twoim urządzeniu w celu lepszego dostosowania treści oraz dla celów statystycznych. Możesz wyłączyć możliwość ich zapisu, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień oznacza zgodę na przechowywanie cookies w Twoim urządzeniu.

Publikacje Pracowników Politechniki Lubelskiej

Status:
Warianty tytułu:
Research on the mixture formation process in a radial engine
Autorzy: Pietrykowski Konrad
Rok wydania: 2011
Wersja dokumentu: Drukowana
Język: polski
Numer czasopisma: 3
Strony: 1 - 5
Efekt badań statutowych NIE
Materiał konferencyjny: NIE
Publikacja OA: NIE
Abstrakty: polski | angielski
W artykule podjęto jeden z głównych problemów silników gwiazdowych jakim jest nierównomierność pracy poszczególnych cylindrów. Nierównomierność wywołuje specyficzny układ cylindrów i zróżnicowanie składu mieszanki w poszczególnych cylindrach. Jedną z przyczyn jest działanie grawitacji na krople paliwa i film paliwowy. Nierównomierność zasilania zwiększa się w nieustalonych stanach pracy silnika. Badania stanowiskowe wykonane w hamowni silnikowej PZL WSK Kalisz polegały na wykonaniu pomiarów przebiegu ciśnienia maksymalnego w cylindrze podczas skokowych zmianach masy wtrysku. Następnie sformułowano model zasilania paliwem cylindra, pozwalający na wyznaczenie masy paliwa w cylindrze po skokowej zmianie czasu wtrysku. Identyfikacja parametryczna modelu polegała na wyznaczeniu wartości parametrów charakteryzujących proces tworzenia mieszanki w przewodach dolotowych silnika. W celu bezpośredniego porównania procesu tworzenia mieszanki w stanach nieustalonych dla poszczególnych cylindrów przyjęto wskaźnik Lc(99) określający liczbę cykli pracy silnika, po których ustalała się masa paliwa w cylindrze. W pracy zamieszczono wyniki badań w postaci rozkładu współczynnika osiadania paliwa, stałej czasowej parowania oraz wskaźnika Lc(99) dla poszczególnych cylindrów. Wyniki dowodzą istotności wpływu orientacji cylindrów na proces tworzenia mieszanki w silniku gwiazdowym.
This paper analyses one of the main drawbacks of radial engines, i.e. the non-uniformity of individual cylinder operation. This fact results in the specific arrangement of cylinders, which in turn makes individual cylinders be fuelled by a differently composed air - fuel mixture. The impact of gravity that affects fuel drops and a fuel film is one of the reasons. The non-uniformity of fuelling increases in transient states of engine operation. The testing which was conducted in the WSK PZL Kalisz engine test house was to measure the courses of the maximum pressure in a cylinder after a stroke change of an injection mass. Then a model of fuelling a cylinder was developed. It allows specifying a fuel mass in a cylinder after a stroke change of injection time. The parametric identification of the model consisted in determining the values of parameters that are typical of the mixture formation process in engine intake pipes. In order to directly compare the mixture formation process in transient states for each cylinder, the Lc(99) indicator has been adopted that specifies the number of engine operation cycles after which a fuel mass fixed in a cylinder. The paper presents the research results as the distributions of a fuel deposition coefficient, a fuel evaporation time constant and the Lc(99) indicator for each cylinder. The results show that the orientation of cylinders significantly influences the mixture formation process in a radial engine.