Informacja o cookies

Zgadzam się Nasza strona zapisuje niewielkie pliki tekstowe, nazywane ciasteczkami (ang. cookies) na Twoim urządzeniu w celu lepszego dostosowania treści oraz dla celów statystycznych. Możesz wyłączyć możliwość ich zapisu, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień oznacza zgodę na przechowywanie cookies w Twoim urządzeniu.

Publikacje Pracowników Politechniki Lubelskiej

Publikacje Pracowników PL z lat 1990-2010

Publikacje pracowników Politechniki Lubelskie z lat 1990-2010 dostępne są jak dotychczas w starej bazie publikacji
LINK DO STAREJ BAZY

MNiSW
5
spoza listy
Status:
Autorzy: Mamcarz Piotr, Droździel Paulina, Madleňáková Lucia, Sieradzki Andrzej, Droździel Paweł
Dyscypliny:
Aby zobaczyć szczegóły należy się zalogować.
Rok wydania: 2019
Wersja dokumentu: Drukowana | Elektroniczna
Język: angielski
Wolumen/Tom: 40
Strony: 1453 - 1458
Web of Science® Times Cited: 7
Scopus® Cytowania: 18
Bazy: Web of Science | Scopus
Efekt badań statutowych NIE
Materiał konferencyjny: TAK
Nazwa konferencji: 13th International Scientific Conference of Young Scientists on Sustainable, Modern and Safe Transport
Skrócona nazwa konferencji: TRANSCOM 2019
URL serii konferencji: LINK
Termin konferencji: 29 maja 2019 do 31 maja 2019
Miasto konferencji: High Tatras
Państwo konferencji: SŁOWACJA
Publikacja OA: TAK
Licencja:
Sposób udostępnienia: Otwarte czasopismo
Wersja tekstu: Ostateczna wersja opublikowana
Czas opublikowania: W momencie opublikowania
Data opublikowania w OA: 30 lipca 2019
Abstrakty: angielski
The matter of road safety is particularly important in modern transport systems. This is due to the fact that despite the high level of technical sophistication of transport safety systems, the number of road incidents is relatively high. Generally speaking, transport safety is understood as control over various possible traffic hazards. Road conditions or vehicles damage is not the only source of threat in transport. Drivers and their personality traits affect the occurrence of risk situations and impediments while driving on public roads. Professional drivers should especially be characterized by their efficiency in controlling their reactions because they are responsible not only for transported goods but also for other people. Subjective assessment of drivers’ personality and the level of occupational stress may impact not only on their functioning but also the quality of driving and safe behaviors on the road. For this reason, studies determining the relationship between personality traits and stress in professional drivers are important. The authors of the article attempted to define these relations using surveys among public and freight transport drivers (N=150). They represented two transport companies from the Lublin City: Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji (City Bus Company) and Poczta Polska (Polish Mail). Eysenck Impulsiveness-Venturesomeness-Empathy Questionnaire (Eysenck, 2006) and Questionnaire for Subjective Assessment of Work (Dudek et. al, 2004) were used in the study. Based on the above-mentioned questionnaires, statistical analyses were carried out using specialized statistical software SPSS Statistics, based on which the relationship between personality traits and the subjective assessment of occupational stress were determined. The results showed that there are statistically significant differences between research groups and there is a positive correlation between personality traits and work stress. Finally, there was also found the correlation between different types of traffic incidents.