Trzy spojrzenia na kulturę ponowoczesną
Artykuł w czasopiśmie
MNiSW
40
Lista 2021
Status: | |
Autorzy: | Rarot Halina |
Dyscypliny: | |
Aby zobaczyć szczegóły należy się zalogować. | |
Rok wydania: | 2019 |
Wersja dokumentu: | Elektroniczna |
Język: | polski |
Numer czasopisma: | 27 |
Strony: | 37 - 52 |
Efekt badań statutowych | TAK |
Materiał konferencyjny: | TAK |
Nazwa konferencji: | Kultura ma znaczenie. Kultura współczesna: teorie i praktyki. Instytut Filozofii UMCS Lublin |
Termin konferencji: | 20 listopada 2018 do 22 listopada 2018 |
Miasto konferencji: | Lublin |
Państwo konferencji: | POLSKA |
Publikacja OA: | TAK |
Licencja: | |
Sposób udostępnienia: | Otwarte czasopismo |
Wersja tekstu: | Ostateczna wersja autorska |
Czas opublikowania: | W momencie opublikowania |
Data opublikowania w OA: | 30 lipca 2019 |
Abstrakty: | polski | angielski | niemiecki |
W artykule zostały przedstawione trzy spojrzenia na obecny stan kultury ponowoczesnej. Pierwsze z nich, dość pesymistyczne i przyjmujące dwie odrębne formy, zostaje zderzone z zupełnie przeciwstawnym myśleniem optymistycznym, spotykanym raczej na gruncie nauk ścisłych. Na koniec tego trudnego dialogu autor próbuje zarysować możliwość sformułowania stanowiska dość pojednawczego, które nazywa pozytywną krytyką kulturową lub technorealizmem. | |
Presented are three contrasting views currently prevailing on the present-day state of postmodern culture. The most pessimistic one is juxtaposed with an optimistic perspective represented predominantly in the domain of exact sciences. The author is definitely in favour of adopting a possibly positive, techno-realistic and enthusiastic view in assessing the condition and development of postmodern culture. | |
Im Artikel werden drei Perspektiven auf den gegenwärtigen Zustand der postmodernen Kultur dargestellt. Die erste etwas pessimistische und zwei separate Formen annehmende Perspektive wird dem gegensätzlichen optimistischen Denken gegenübergestellt, das man eher auf dem Boden der exakten Wissenschaften trifft. Zum Schluss dieses schwierigen Dialogs versucht der Autor die Möglichkeit zu entwerfen, einen versöhnlichen Standpunkt zu formulieren, den er als eine positive Kulturkritik oder als Technorealismus bezeichnet, |