Czynniki wpływające na sukces partnerstwa w łańcuchu dostaw - czy firmy rodzinne są lepszymi partnerami?
Artykuł w czasopiśmie
Status: | |
Warianty tytułu: |
Factors influencing success of partnership in supply chain - are family firms better partners?
|
Autorzy: | Małyszek Elżbieta |
Rok wydania: | 2011 |
Wersja dokumentu: | Elektroniczna |
Język: | polski |
Numer czasopisma: | 5 |
Efekt badań statutowych | NIE |
Materiał konferencyjny: | NIE |
Publikacja OA: | NIE |
Abstrakty: | polski | angielski |
: Zarządzanie łańcuchem dostaw (SCM Supply Chain Management) jest postrzegane jako koncepcja umożliwiająca firmom poprawę osiąganych wyników i osiągnięcie przewagi konkurencyjnej.Wdrożenie koncepcji SCM wymaga jednak ustanowienia w łańcuchu dostaw partnerskich relacji (SCP Supply Chain Partnering), które są głównym czynnikiem konkurencyjnego sukcesu. Głównym celem artykułu jest zaprezentowanie wielowymiarowego podejścia do partnerstwa w łańcuchu dostaw, łączącego dorobek w tym zakresie z perspektyw behawioralnej, ekonomicznej i technicznej. Model partnerstwa rozpatrywany jest jako model trzyfazowy, obejmujący fazę decyzyjną o utworzeniu partnerstwa, fazę przygotowawczą do partnerstwa oraz fazę działania partnerstwa. Dla każdej fazy zidentyfikowane zostały krytyczne czynniki sukcesu, które dodatkowo zostały pogrupowane na czynniki wpływające na poziom zaufania i zaangażowania w SCP, sukces efektywnej obsługi klienta (ECR Efficient Consumer Response), wspólnego planowania, prognozowania i uzupełniania zapasów (CPFR Collaborative Planning, Forecasting and Replenishment) oraz wdrażania międzyorganizacyjnych systemów informacyjnych (IOS Inter-organizational Information Systems). W oparciu o utworzony w ten sposób model czynników sukcesu partnerstwa i analizę literatury z zakresu firm rodzinnych, badaniom poddano prawdziwość postawionej głównej tezy artykułu, że partnerstwo z firmą rodzinną stwarza większą szansę na osiągnięcie sukcesu niż partnerstwo z firmą, która firmą rodzinną nie jest. | |
: Supply Chain Management (SCM) is seen as a concept that allows companies to improve performance and achieve competitive advantage. The implementation of SCM, however, requires the establishment of Supply Chain Partnering (SCP) that is a major factor in a competitive success. The main goal of this article is to present a multidimensional approach to a partnership in the supply chain, linking the achievements in this field from behavioral, economic and technical perspectives. A partnership model is examined as the model of three phases, including the phase to decide on the establishment of a partnership, the preparatory phase of a partnership and the phase of partnership operation. For each stage were identified critical success factors, which also were grouped into factors affecting the level of trust and commitment in SCP, a success of Efficient Consumer Response (ECR), a success of Collaborative Planning, Forecasting and Replenishment (CPFR) and successful implementation of Inter-organizational Information Systems (IOS). Based on the established model of partnership success factors and analysis of literature in the field of family business, the main thesis of the article was tested. The main thesis is that the partnership with the family business creates a greater chance of achieving success as the partnership with a company that is not a family business. |