Informacja o cookies

Zgadzam się Nasza strona zapisuje niewielkie pliki tekstowe, nazywane ciasteczkami (ang. cookies) na Twoim urządzeniu w celu lepszego dostosowania treści oraz dla celów statystycznych. Możesz wyłączyć możliwość ich zapisu, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień oznacza zgodę na przechowywanie cookies w Twoim urządzeniu.

Publikacje Pracowników Politechniki Lubelskiej

MNiSW
5
spoza listy
Status:
Autorzy: Karaś Sławomir
Dyscypliny:
Aby zobaczyć szczegóły należy się zalogować.
Rok wydania: 2019
Wersja dokumentu: Drukowana | Elektroniczna
Język: angielski
Numer czasopisma: 1
Wolumen/Tom: 1
Strony: 1 - 9
Bazy: Google Scholar
Efekt badań statutowych NIE
Materiał konferencyjny: NIE
Publikacja OA: TAK
Licencja:
Sposób udostępnienia: Witryna wydawcy
Wersja tekstu: Ostateczna wersja opublikowana
Czas opublikowania: W momencie opublikowania
Data opublikowania w OA: 31 marca 2019
Abstrakty: angielski
In Poland, the ecological corridor map overlaps with forests, as well as with the road network. The police have recorded near a 100% increase in animal mortality over the last decade. In most cases, bridges automatically serve as passages for animals, even if they have not been considered and designed for such a role. The following facts are importand: silence is positive for animals, natural guides are better then fences and walls, gentle lighting moderates car lights at night. Therefore, the semi-transparent canopy-type noise screens should be used, as well as olfactory tracks. The solution proposed here is beneficial for both the environment and road users. For the proper functioning of the bridge, it is crucial to take into consideration that animals are more efficiently guided by their smell than by channelling fences. However, the commonly used fences would also be provided. Olfactory traces can come in two kinds: animal faecal matter and mating scents. In a natural habitat, decreasing the immediate proximity between animals and humans should also be considered. A multi-criteria analysis was conducted to prove benefits both in terms of bridge maintenance effort and the impact on the environment. The criteria were selected on the basis of expert opinions.