Informacja o cookies

Zgadzam się Nasza strona zapisuje niewielkie pliki tekstowe, nazywane ciasteczkami (ang. cookies) na Twoim urządzeniu w celu lepszego dostosowania treści oraz dla celów statystycznych. Możesz wyłączyć możliwość ich zapisu, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień oznacza zgodę na przechowywanie cookies w Twoim urządzeniu.

Publikacje Pracowników Politechniki Lubelskiej

MNiSW
5
spoza listy
Status:
Autorzy: Skiba Krzysztof
Dyscypliny:
Aby zobaczyć szczegóły należy się zalogować.
Rok wydania: 2019
Wersja dokumentu: Elektroniczna
Język: angielski
Numer czasopisma: 1
Wolumen/Tom: 710
Numer artykułu: 012003
Strony: 1 - 10
Web of Science® Times Cited: 6
Scopus® Cytowania: 12
Bazy: Web of Science | Scopus
Efekt badań statutowych NIE
Materiał konferencyjny: TAK
Nazwa konferencji: IV International Conference of Computational Methods in Engineering Science - CMES'19
Skrócona nazwa konferencji: CMES'19
Termin konferencji: 21 listopada 2019 do 23 listopada 2019
Miasto konferencji: Kazimierz Dolny
Państwo konferencji: POLSKA
Publikacja OA: TAK
Licencja:
Sposób udostępnienia: Witryna wydawcy
Wersja tekstu: Ostateczna wersja opublikowana
Czas opublikowania: W momencie opublikowania
Data opublikowania w OA: 19 grudnia 2019
Abstrakty: angielski
The paper presents a preliminary design of the three-blade rotor. The geometric model was prepared in the Siemens NX 12.0 programme. After the preparation of the model and kinematic analysis, the structure was checked for strength by means of NX Nastran software. In addition, structural solutions of bearing rotors currently used in the construction of helicopters were discussed and a comparative analysis of the developed rotor design with other rotors was carried out in order to define the basic advantages and disadvantages of each solution. The main rotor of a helicopter is considered the most important component of the rotorcraft, which determines its performance. Rotating blades generate the resultant forces and moments in the rotor hub that allow the helicopter to fly. In the case of a single-rotor helicopter design, a tail rotor must be added to obtain directional control. Cyclic and collective control of blade inclination influences the generation of aerodynamic and inertial loads, which depend on the azimuthal position of the blade on the rotor disc. The number of rotor blades and the properties of the blade-hub connections strongly influence the level of load transfer from the blades through the hub to the helicopter fuselage. By incorporating a set of hinges, it is possible to reduce the component loads of the rotor, tilt and rolling moments transferred to the hull. A conventional articulated rotor head with built-in hinges requires frequent maintenance, which increases helicopter operating costs. Furthermore, a complex structure with a large number of components increases the weight of the articulated rotor.