Informacja o cookies

Zgadzam się Nasza strona zapisuje niewielkie pliki tekstowe, nazywane ciasteczkami (ang. cookies) na Twoim urządzeniu w celu lepszego dostosowania treści oraz dla celów statystycznych. Możesz wyłączyć możliwość ich zapisu, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień oznacza zgodę na przechowywanie cookies w Twoim urządzeniu.

Publikacje Pracowników Politechniki Lubelskiej

MNiSW
70
Lista 2021
Status:
Autorzy: Połednik Bernard, Piotrowicz Adam
Dyscypliny:
Aby zobaczyć szczegóły należy się zalogować.
Rok wydania: 2020
Wersja dokumentu: Drukowana | Elektroniczna
Język: angielski
Numer czasopisma: 4
Wolumen/Tom: 11
Strony: 686 - 692
Impact Factor: 4,352
Web of Science® Times Cited: 25
Scopus® Cytowania: 27
Bazy: Web of Science | Scopus | CrossRef | ProQuest | EBSCOhost | PubMed/Medline | Google Scholar | Index Copernicus | INSPEC
Efekt badań statutowych NIE
Materiał konferencyjny: NIE
Publikacja OA: NIE
Abstrakty: angielski
Pedestrian exposure to traffic-related air pollution can lead to adverse health consequences. Research in this area is of particular importance in cities in Central and Eastern Europe, due to mostly outdated transportation fleet and seasonally variable weather conditions. This study estimates the contribution of traffic-related particles to the total doses of particles inhaled by pedestrians on a sidewalk along a busy road in Lublin, Eastern Poland during the day and at night in four seasons. The highest number and mass of traffic-related particles were received during the day on the sidewalk near 4-way traffic intersections. The highest contribution of traffic-related particles to the total number of inhaled ultrafine particles was estimated in the fall and equaled 68.6 ± 8.5%. The highest relative contribution of traffic-related PM2.5 amounted to 40.4 ± 2.7% and was obtained in the spring. The lowest doses of traffic-related particles were received in the summer. The findings of this study may contribute not only to actions taken at local level aimed at minimizing pedestrian exposure but also to redesigning or delineating sidewalks away from busy roads.