Wartości wychowawcze posthumanizmu i transhumanizmu w sztuce
Fragment książki (Rozdział w monografii)
MNiSW
20
Poziom I
| Status: | |
| Autorzy: | Szubartowska Alicja, Śniadkowski Mariusz |
| Dyscypliny: | |
| Aby zobaczyć szczegóły należy się zalogować. | |
| Wersja dokumentu: | Drukowana | Elektroniczna |
| Arkusze wydawnicze: | 1,0 |
| Język: | polski |
| Strony: | 168 - 184 |
| Efekt badań statutowych | NIE |
| Materiał konferencyjny: | NIE |
| Publikacja OA: | TAK |
| Licencja: | |
| Sposób udostępnienia: | Witryna wydawcy |
| Wersja tekstu: | Ostateczna wersja opublikowana |
| Czas opublikowania: | W momencie opublikowania |
| Data opublikowania w OA: | 21 lutego 2020 |
| Abstrakty: | polski |
| Transhumanizm powstały na początku 2. połowy XX wieku to ideologia, światopogląd, teoria społeczno-polityczna i filozofia, która widzi człowieka jako plastyczne dzieło ewolucji. Teoria ta zakłada, że rozwój naukowo-techniczny może umożliwić przekształcenie osoby ludzkiej i jego świata. Obecnie posthumanizm i transhumanizm stawiają wyzwania związane z ponownym określeniem tożsamości osoby ludzkiej i z konfrontacją jej poczucia „wyjątkowości” z coraz doskonalszymi biotechnosystemami. W świecie posthumanizmu i transhumanizmu sztuka ma do odegrania niezwykle ważną rolę. To właśnie artyści pełnią funkcję bezstronnych krytyków i komentatorów przemian zachodzących we współczesnym świecie. Artystyczne działania mają skłonić do zastanowienia się i poruszyć ludzi o stereotypowym sposobie myślenia, karmiących się kulturą masową, bezkrytycznych wobec otaczającego świata. Proces ten jest pozytywny, gdyż prowadzi do refleksji i wyboru wartości tak istotnym w procesie wychowania i rozwoju. |
