Wartości wychowawcze posthumanizmu i transhumanizmu w sztuce
Fragment książki (Rozdział w monografii)
MNiSW
20
Poziom I
Status: | |
Autorzy: | Szubartowska Alicja, Śniadkowski Mariusz |
Dyscypliny: | |
Aby zobaczyć szczegóły należy się zalogować. | |
Wersja dokumentu: | Drukowana | Elektroniczna |
Arkusze wydawnicze: | 1,0 |
Język: | polski |
Strony: | 168 - 184 |
Efekt badań statutowych | NIE |
Materiał konferencyjny: | NIE |
Publikacja OA: | TAK |
Licencja: | |
Sposób udostępnienia: | Witryna wydawcy |
Wersja tekstu: | Ostateczna wersja opublikowana |
Czas opublikowania: | W momencie opublikowania |
Data opublikowania w OA: | 21 lutego 2020 |
Abstrakty: | polski |
Transhumanizm powstały na początku 2. połowy XX wieku to ideologia, światopogląd, teoria społeczno-polityczna i filozofia, która widzi człowieka jako plastyczne dzieło ewolucji. Teoria ta zakłada, że rozwój naukowo-techniczny może umożliwić przekształcenie osoby ludzkiej i jego świata. Obecnie posthumanizm i transhumanizm stawiają wyzwania związane z ponownym określeniem tożsamości osoby ludzkiej i z konfrontacją jej poczucia „wyjątkowości” z coraz doskonalszymi biotechnosystemami. W świecie posthumanizmu i transhumanizmu sztuka ma do odegrania niezwykle ważną rolę. To właśnie artyści pełnią funkcję bezstronnych krytyków i komentatorów przemian zachodzących we współczesnym świecie. Artystyczne działania mają skłonić do zastanowienia się i poruszyć ludzi o stereotypowym sposobie myślenia, karmiących się kulturą masową, bezkrytycznych wobec otaczającego świata. Proces ten jest pozytywny, gdyż prowadzi do refleksji i wyboru wartości tak istotnym w procesie wychowania i rozwoju. |