Badania statystyczne zadymienia spalin silników o zapłonie samoczynnym w warunkach stacji kontroli pojazdów
Artykuł w czasopiśmie
Status: | |
Warianty tytułu: |
Statistical analysis of the smoke contaminations from the compression ignition engines in the conditions of the diagnostic station
|
Autorzy: | Szczęsny Piotr |
Rok wydania: | 2010 |
Wersja dokumentu: | Drukowana | Elektroniczna |
Język: | polski |
Numer czasopisma: | 2 |
Wolumen/Tom: | 78 |
Strony: | 21 - 29 |
Efekt badań statutowych | NIE |
Materiał konferencyjny: | NIE |
Publikacja OA: | NIE |
Abstrakty: | polski | angielski |
W pracy przedstawiono wyniki badań zadymienia spalin 223 pojazdów osobowych z silnikami o ZS, poddanych standardowym procedurom związanym z okresowymi badaniami technicznymi. Przeprowadzono wielokryterialną analizę uzyskanych wyników, uwzględniającą m.in. rodzaj systemu spalania silnika, układu zasilania, układu doładowującego oraz przebieg pojazdu. Uzyskane wyniki odniesiono do badań wykonanych w latach ubiegłych w warunkach stacji kontroli pojazdów jak i warunkach drogowych. Średni dla wszystkich przebadanych pojazdów współczynnik zadymienia spalin wyniósł k=1,59 1/m i jest nieznacznie wyższy niż w latach poprzednich. Wykazano istotnie statystycznie mniejsze zadymienie spalin pojazdów z silnikami wyposażonymi w układ Common Rail, dla których średni współczynnik zadymienia spalin k=0,92 1/m. Wykonano analizę korelacyjną zadymienia spalin i przebiegu pojazdów oraz parametryczne testy istotności otrzymanych wyników. | |
In the paper are presented the results of the smoke contamination examinations of the 223 passenger cars with self ignition engines, in the conditions of the diagnostic station. There were draw comparison results with analysis of many criterious, for example: the kind of the engine combustion system, supply system and car’s mileage. The results of study were compared to the results in the past years in the road conditions and in the diagnostic station. The mean smoke contaminations coefficient from all examined vehicles was k=1,59 1/m and it is slightly higher, than in last years. It is demonstrated a significantly lower smoke contaminations for vehicles with Common Rail system, for which the mean smoke contaminations coefficient is k=0,92 1/m. In the paper was also done correlational analysis of the smoke contaminations and vehicles mileage and parametric significance tests of the obtained results. |