Informacja o cookies

Zgadzam się Nasza strona zapisuje niewielkie pliki tekstowe, nazywane ciasteczkami (ang. cookies) na Twoim urządzeniu w celu lepszego dostosowania treści oraz dla celów statystycznych. Możesz wyłączyć możliwość ich zapisu, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień oznacza zgodę na przechowywanie cookies w Twoim urządzeniu.

Publikacje Pracowników Politechniki Lubelskiej

Status:
Autorzy: Litak Grzegorz, Kamiński Tomasz, Czarnigowski Jacek, Sen Asok K., Wendeker Mirosław
Rok wydania: 2009
Wersja dokumentu: Drukowana | Elektroniczna
Język: angielski
Numer czasopisma: 1
Wolumen/Tom: 44
Strony: 1 - 11
Impact Factor: 0,892
Web of Science® Times Cited: 27
Scopus® Cytowania: 37
Bazy: Web of Science | Scopus
Efekt badań statutowych NIE
Materiał konferencyjny: NIE
Publikacja OA: NIE
Abstrakty: angielski
In this paper we analyze the cycle-to-cycle variations of peak pressure p max and peak pressure angle α pmax in a four-cylinder spark ignition engine. We examine the experimental time series of p max and α pmax for three different spark advance angles. Using standard statistical techniques such as return maps and histograms we show that depending on the spark advance angle, there are significant differences in the fluctuations of p max and α pmax . We also calculate the multiscale entropy of the various time series to estimate the effect of randomness in these fluctuations. Finally, we explain how the information on both p max and α pmax can be used to develop optimal strategies for controlling the combustion process and improving engine performance.