Analiza wpływu geometrii wirnika na właściwości synchronicznego silnika reluktancyjnego w stanach dynamicznych
Artykuł w czasopiśmie
Status: | |
Warianty tytułu: |
Influence of rotor geometry of the ala synchronous reluctance motor on its transient states performance
|
Autorzy: | Machlarz Radosław |
Rok wydania: | 2008 |
Wersja dokumentu: | Drukowana | Elektroniczna |
Język: | polski |
Numer czasopisma: | 11 |
Wolumen/Tom: | 10 |
Strony: | 58 - 62 |
Bazy: | BazTech |
Efekt badań statutowych | NIE |
Materiał konferencyjny: | NIE |
Publikacja OA: | NIE |
Abstrakty: | polski | angielski |
Silniki reluktancyjne synchroniczne o rozruchu bezpośrednim stają się obecnie coraz bardziej konkurencyjne w stosunku do silników indukcyjnych klatkowych, szczególnie w napędach grupowych małej mocy oraz tanich napędach indywidualnych, wymagających stałej prędkości obrotowej. Ich najważniejszą zaletą jest prosta i względnie tania konstrukcja oraz niezależność prędkości obrotowej od momentu obciążenia. Wadą dostępnych na rynku silników reluktancyjnych jest jednak niski współczynnik mocy, zwykle nieprzekraczający wartości 0,5, oraz niezbyt duża wartość ptamionowego momentu obrotowego, stanowiąca około 0,5-0,6 momentu bazowego silnika indukcyjnego. | |
The poper deals with computer simulations of dynamic performance of two pole synchronous reluctance motor with axially laminated, anisotropic rotor: geometry of the rotor was modified so as to create a kind of damping cage made of aluminium layers, expected to enhance stability of the motor during transients. The simulation results show a noticeable improving of stability of the motor with modified rotor structure. Especially, even at fast start up and considerably big step of shaft torque, there are very little speed oscillations and the motor is inherently stable. |