Informacja o cookies

Zgadzam się Nasza strona zapisuje niewielkie pliki tekstowe, nazywane ciasteczkami (ang. cookies) na Twoim urządzeniu w celu lepszego dostosowania treści oraz dla celów statystycznych. Możesz wyłączyć możliwość ich zapisu, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień oznacza zgodę na przechowywanie cookies w Twoim urządzeniu.

Publikacje Pracowników Politechniki Lubelskiej

Publikacje Pracowników PL z lat 1990-2010

Publikacje pracowników Politechniki Lubelskie z lat 1990-2010 dostępne są jak dotychczas w starej bazie publikacji
LINK DO STAREJ BAZY

Status:
Autorzy: Szczęsny Piotr
Rok wydania: 2008
Wersja dokumentu: Drukowana | Elektroniczna
Język: polski
Numer czasopisma: 2
Wolumen/Tom: 69
Strony: 29 - 39
Bazy: BazTech
Efekt badań statutowych NIE
Materiał konferencyjny: NIE
Publikacja OA: NIE
Abstrakty: polski | angielski
W pracy przedstawiono wyniki badań toksyczności spalin 341 pojazdów osobowych wyposażonych w silniki o zapłonie iskrowym, w warunkach stacji tankowania paliw. Dokonano interpretacji otrzymanych wyników ze względu na rodzaj układu zasilania, rocznik pojazdu oraz stosowane paliwo (benzyna lub gaz LPG). Stwierdzono, iż średni udział tlenku węgla w spalinach badanych pojazdów na biegu jałowym wyniósł 1,03% i jest istotnie niższy od mierzonego w latach poprzednich. Obowiązujące normy czystości spalin spełniło łącznie 71,5% przebadanych pojazdów. Stwierdzono wzrost liczby pojazdów zasilanych LPG, co skutkuje obniżeniem emisji dwutlenku węgla oraz znacznym wzrostem emisji niespalonych węglowodorów.
In the paper there are presented the results of toxicity of the exhaust gases of 341 passenger cars with the spark ignition engine, in the conditions of petrol filling station. Interpretation of the results were done, in relation to the kind of supply system, age of the car and used fuel (gasoline or gas LPG). As the result of the reasearch, were stated that middle part of carbon monoxide in exhaust gases of examined cars on idling was 1,03% and was significant lower, than examined in before years. Obligatory norms of the exhaust gases purity were compliance with requirements 71,5% examined cars. The increase of vehicles number supplied by LPG, which has effect of decrease carbon dioxide emission and considerably increase of hydrocarbons emission.