Informacja o cookies

Zgadzam się Nasza strona zapisuje niewielkie pliki tekstowe, nazywane ciasteczkami (ang. cookies) na Twoim urządzeniu w celu lepszego dostosowania treści oraz dla celów statystycznych. Możesz wyłączyć możliwość ich zapisu, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień oznacza zgodę na przechowywanie cookies w Twoim urządzeniu.

Publikacje Pracowników Politechniki Lubelskiej

Status:
Warianty tytułu:
Analiza ciśnienia indykowanego w gwiazdowym tłokowym silniku lotniczym zasilanym benzyną lotniczą 100LL i benzyną samochodową ES95
Autorzy: Jakliński Piotr, Wendeker Mirosław, Czarnigowski Jacek, Duk Mariusz, Zyska Tomasz, Klimkiewicz Jakub
Rok wydania: 2009
Wersja dokumentu: Drukowana | Elektroniczna
Język: angielski
Numer czasopisma: SC2
Wolumen/Tom: 48
Strony: 162 - 170
Bazy: BazTech
Efekt badań statutowych NIE
Materiał konferencyjny: TAK
Nazwa konferencji: III Międzynarodowy Kongres Silników Spalinowych
Termin konferencji: 22 czerwca 2009 do 24 czerwca 2009
Miasto konferencji: Opole
Państwo konferencji: POLSKA
Publikacja OA: NIE
Abstrakty: polski | angielski
Fuel cost is a substantial part of internal combustion engines maintenance cost. Therefore, the best solution to lower the maintenance cost is to use alternative fuels instead of nominal ones. At the moment the special 100LL gasoline is used to fuel aircraft piston engines. It is about 20% more expensive than ES95 gasoline of comparable properties. The article shows the results of test-stand experiments on an aircraft radial piston engine fuelled by the nominal 100LL gasoline and the automotive ES95 gasoline. ASz-62IR engine made by WSK Kalisz equipped with an experimental fuel injection system was an object of research. The analyses included the indicated mean effective pressure, peak pressure and crank-angle of peak pressure. The research was carried out in steady state in some selected, typical operating points. The article shows the analyses of mean values for the whole engine as well as individual values for each cylinder.
Koszty paliwa stanowią znaczącą część kosztów eksploatacyjnych silników spalinowych. Dlatego też poszukuje się możliwości obniżenia tych kosztów poprzez zastępowanie paliw nominalnych paliwami alternatywnymi. Obecnie lotnicze silniki tłokowe zasilane są specjalnym paliwem – benzyną lotniczą typu 100LL, której koszt jest o 20% wyższy niż porównywalnej właściwościami benzyny samochodowej ES95. W artykule przedstawiono wyniki badań stanowiskowych gwiazdowego, tłokowego silnika lotniczego zasilanego dwoma paliwami: benzyną lotniczą 100LL oraz benzyną samochodową ES95. Obiektem badań był silnik ASz-62IR produkowany przez WSK Kalisz, wyposażony w eksperymentalny układ wtrysku paliwa do kanałów dolotowych. Analizie poddano średnie ciśnienie indykowane, ciśnienie maksymalne i kąt jego występowania. Badania przeprowadzono w stanach ustalonych w wybranych, charakterystycznych punktach pracy. Przedstawiono zarówno wyniki uśrednione dla całego silnika jak i wartości dla poszczególnych cylindrów.