Informacja o cookies

Zgadzam się Nasza strona zapisuje niewielkie pliki tekstowe, nazywane ciasteczkami (ang. cookies) na Twoim urządzeniu w celu lepszego dostosowania treści oraz dla celów statystycznych. Możesz wyłączyć możliwość ich zapisu, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień oznacza zgodę na przechowywanie cookies w Twoim urządzeniu.

Publikacje Pracowników Politechniki Lubelskiej

Status:
Autorzy: Lenik Klaudiusz, Paszeczko Mychajło, Kondyr A., Bohun Lidiya I., Lenik Zygmunt
Rok wydania: 2007
Wersja dokumentu: Drukowana | Elektroniczna
Język: angielski
Numer czasopisma: 8
Wolumen/Tom: 28
Strony: 483 - 488
Bazy: BazTech
Efekt badań statutowych NIE
Materiał konferencyjny: NIE
Publikacja OA: NIE
Abstrakty: angielski
This paper presents calculation of phase equilibrium in Fe-B-C-O system. Design/methodology/approach: The typical phase equilibrium diagrams do not always provide useful information on this problem, especially for polycomponent systems. Instead of this, the methods for phase equilibrium calculations, the necessary data about thermodynamic properties of agents being available, can simplify greatly the problem of prediction of the composition of the oxide layer and accelerate its solution. Findings: In order to predict the phase composition of the boron-carbon surface layers during surfacing as well as of the secondary structures under wear, the calculations of the phase equilibrium in Fe-B-C-O system at 723, 843 and 1644 K have been carried out. Research limitations/implications: The phase equilibrium calculations in the friction couples, containing boron and carbon agree well with the results of investigations of the chemical and phase composition of the secondary structures of wear, formed during friction of boron and carbon-containing composites. Originality/value: The carbon concentration increases on the contact surface. This is caused, in our opinion, by the graphite film formation due to carbon monoxide stability. The boron content in the composition of wear products increases as a result of melting and formation of the oxide layer on the friction surface.