Informacja o cookies

Zgadzam się Nasza strona zapisuje niewielkie pliki tekstowe, nazywane ciasteczkami (ang. cookies) na Twoim urządzeniu w celu lepszego dostosowania treści oraz dla celów statystycznych. Możesz wyłączyć możliwość ich zapisu, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień oznacza zgodę na przechowywanie cookies w Twoim urządzeniu.

Publikacje Pracowników Politechniki Lubelskiej

Status:
Warianty tytułu:
Concept of adaptive control system in roadheaders manufactured by REMAG, JSC
Autorzy: Jonak Józef, Prostański Dariusz, Jasiulek Dariusz , Rogala-Rojek Joanna, Puchała Bożena
Rok wydania: 2010
Wersja dokumentu: Drukowana | Elektroniczna
Język: polski
Numer czasopisma: 2
Strony: 25 - 32
Bazy: BazTech
Efekt badań statutowych NIE
Materiał konferencyjny: NIE
Publikacja OA: NIE
Abstrakty: polski | angielski
Artykuł przedstawia wyniki dotychczasowych prac, zrealizowanych w ramach projektu badawczego roz- wojowego nr R03 031 02 pt.: „Inteligentny układ ste- rownia kombajnu chodnikowego”, finansowanego przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa WyŜszego. Celem projektu było podniesienie stopnia bezpieczeństwa oraz efektywności drąŜenia wyrobisk korytarzowych z uŜyciem kombajnów chodnikowych, poprzez zwięk- szenie stopnia automatyzacji drąŜenia i predykcji pa- rametrów drąŜenia adekwatnych do chwilowych wa- runków urabiania. W artykule omówiono wyniki prac badawczych obejmujących koncepcję i algorytmy inno-wacyjnego systemu sterowania oraz oprogramowania wizualizacyjnego. Przedstawiono informacje dotyczą- ce załoŜeń budowy adaptacyjnego układu sterowania oraz opis podstawowych funkcji sterowniczych. Za- prezentowano wyniki badań, zarówno stanowisko- wych, jak i eksploatacyjnych, przeprowadzonych na kombajnie R-130 firmy REMAG S.A., potwierdza- jących poprawność przyjętej koncepcji.
The paper presents the results of work realized within research development project No. R03 031 02 entitled “Intelligent control system of roadheader” financed by the Ministry of Science and Higher Education. The project objective was to increase the safety and effectiveness of drivage of roadways by increase of automation of drivage and prediction of drivage para- meters adequate to momentary conditions of cutting.Results of research work, including concept and algorithms of innovative control system and visuali- zation software, were discussed in the paper. Information as regards assumptions for design of adaptive control system and description of basic control functions were presented. Results of both stand and operational tests, which were conducted on R-130 roadheader manufactured by REMAG, JSC, and which confirm the correctness of accepted concept, were presented.