Matematyczny model przepływu gazu przez uszczelnienie tłok-pierścienie-cylinder tłokowego silnika spalinowego
Artykuł w czasopiśmie
Status: | |
Warianty tytułu: |
Mathematical model of gas flow through piston-ring-cylin-der seal of internal combustion engine
|
Autorzy: | Koszałka Grzegorz |
Rok wydania: | 2009 |
Wersja dokumentu: | Drukowana | Elektroniczna |
Język: | polski |
Numer czasopisma: | 11c |
Strony: | 95 - 104 |
Efekt badań statutowych | NIE |
Materiał konferencyjny: | NIE |
Publikacja OA: | NIE |
Abstrakty: | polski | angielski |
w artykule przedstawiono matematyczny model uszczelnienia tłok-pierścienie-cylinder (tpc ) silnika spalinowego. opracowany model jest zintegrowanym modelem przepływu gazu przez szczeliny ukła-du tpc oraz osiowych przemieszczeń pierścieni w rowkach pierścieniowych tłoka. cechami charakterystycz-nymi prezentowanego modelu jest uwzględnienie deformacji cieplnych i zużycia elementów zespołu tpc oraz uszczelniającego działania pierścienia zgarniającego, a także wymiany ciepła pomiędzy przepływają-cym gazem, a otaczającymi go ściankami. | |
The paper describes a mathematical model of piston-rings-cylinder seal of an internal combustion engine. the model integrates submodel of gas flow through crevices between the piston, rings and cylinder and submodel of rings displacements in the grooves. the model takes into consideration thermal deformation and wear of the elements, sealing effect of the oil ring and heat transfer between the flowing gas and surro-unding surfaces. |