Elektroniczny marketing sprzedawców energii elektrycznej w perspektywie uwolnienia rynku
Artykuł w czasopiśmie
Status: | |
Warianty tytułu: |
Electronic marketing of energy suppliers in the prospect of opening energy market
|
Autorzy: | Jasiński Piotr |
Rok wydania: | 2007 |
Wersja dokumentu: | Drukowana | Elektroniczna |
Język: | polski |
Numer czasopisma: | 3 |
Wolumen/Tom: | 70 |
Strony: | 4 - 9 |
Web of Science® Times Cited: | 1 |
Bazy: | Web of Science | BazTech |
Efekt badań statutowych | NIE |
Materiał konferencyjny: | NIE |
Publikacja OA: | NIE |
Abstrakty: | polski | angielski |
Omówiono możliwości wykorzystania Internetu jako jednego z narzędzi mających zastosowanie w procesie pozyskiwania potencjalnych odbiorców energii elektrycznej. Zwrócono uwagę na to, że Internet może stać się inicjatorem ruchów odbiorców na uwolnionym rynku energii elektrycznej, a także narzędziem marketingowym w procesie pozyskiwania klientów przez sprzedawców energii elektrycznej. Z Internetu można bowiem najszybciej uzyskać informacje o potencjalnym dostawcy energii. Niestety do tej pory nie stwierdzono wortalu internetowego w wersji polskojęzycznej, który w prosty i przyjazny sposób prezentowałby informacje na temat sprzedawców energii elektrycznej, taryf na energię elektryczną i procedury zmiany sprzedawcy energii elektrycznej. Korzystając z jednego z serwisów anglojęzycznych poświęconych zmianie sprzedawcy energii przedstawiono proces zmiany sprzedawcy w energetyce angielskiej. | |
At the beginning of July 2007 all the energy consumers in Poland will be able to choose which company supplies their electricity. It is commonly known that Polish energy market has low efficiency, mainly caused by unawareness of energy consumers. They don't have enough knowledge concerning opportunities of switching suppliers. The paper presents abilities of using the Internet as an instrument to acquire energy consumers. On the Polish Internet it is hard to find a website which presents, in a friendly and simple way information about all the suppliers, tariffs and supplier switching procedure. The article shows that the Internet can be a significant initiator of consumers' movements on the open energy market, and it also can be used by the energy suppliers as a marketing tool in the process of acquiring energy consumers. The Internet is the fastest way of spreading information to a large number of people simultaneously. Through keyword-driven Internet research using search engines, like Google, millions worldwide have easy, instant access to a vast and diverse amount of online information. The Internet has also greatly facilitated personalized marketing which allows a company to market a product to a specific person or group of people more so than any means of advertising. The paper presents SWOT analysis for the Internet as a marketing tool which can be used in the process of acquiring energy consumers. |