Metody przygotowania powierzchni stopu tytanu w laminatach metal-kompozyt włóknisty
Artykuł w czasopiśmie
Status: | |
Warianty tytułu: |
Methods of a titanium alloy surface treatment in fibre-metal laminates
|
Autorzy: | Surowska Barbara |
Rok wydania: | 2009 |
Wersja dokumentu: | Drukowana | Elektroniczna |
Język: | polski |
Numer czasopisma: | 5 |
Wolumen/Tom: | 30 |
Strony: | 404 - 407 |
Bazy: | BazTech |
Efekt badań statutowych | NIE |
Materiał konferencyjny: | NIE |
Publikacja OA: | NIE |
Abstrakty: | polski | angielski |
Laminaty metalowo-kompozytowe typu FML stanowią nową generację materiałów hybrydowych o właściwościach hamowania i blokowania rozwoju pęknięć przy cyklicznym obciążeniu, bardzo dobrej charakterystyce obcią-żenia i udarności oraz niskiej gęstości. Technologia wytwarzania laminatów typu GLARE (z blachą ze stopów aluminium) jest opanowana na skalę przemysłową. Nowa generacja laminatów, łączących blachy ze stopu tytanu z kompozytem włóknistym o osnowie z polimerów termoplastycznych (TFML) lub termoutwardzalnych (FML) jest badana pod kątem wytwarzania i stosowania w przemyśle lotniczym. W pracy przeprowadzono analizę metod przygotowania powierzchni stopu tytanu w aspekcie ich przydatności do uzyskania właściwego połączenia z kompozytem. | |
Fibre-metal laminates (FML) make a new generation of hybrid materials which are characterized by properties of braking crack growth under cyclic loading, very high load resistance and impact strength, low density. The process engineering of laminates GLARE (with aluminum alloy sheets) is used on commercial scale of production. A new laminates generation with titanium alloy sheets and thermoset or thermoplastic polymer matrix of fibre composite (TFML) is studied as material for aircraft. In this paper the methods of a titanium alloy surface treatment in order to achieve the adhesive bonding metal/composite are discussed. |