Informacja o cookies

Zgadzam się Nasza strona zapisuje niewielkie pliki tekstowe, nazywane ciasteczkami (ang. cookies) na Twoim urządzeniu w celu lepszego dostosowania treści oraz dla celów statystycznych. Możesz wyłączyć możliwość ich zapisu, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień oznacza zgodę na przechowywanie cookies w Twoim urządzeniu.

Publikacje Pracowników Politechniki Lubelskiej

Publikacje Pracowników PL z lat 1990-2010

Publikacje pracowników Politechniki Lubelskie z lat 1990-2010 dostępne są jak dotychczas w starej bazie publikacji
LINK DO STAREJ BAZY

Status:
Warianty tytułu:
Assessment of tribological properties of vegetable fuels in the aspectof their influence on wear of injection apparatus in diesel engines
Autorzy: Ignaciuk Piotr, Gil Leszek, Niewczas Andrzej
Rok wydania: 2009
Wersja dokumentu: Drukowana | Elektroniczna
Język: polski
Numer czasopisma: 11c
Strony: 65 - 69
Efekt badań statutowych NIE
Materiał konferencyjny: NIE
Publikacja OA: NIE
Abstrakty: polski | angielski
w artykule omówiono wyniki badań właściwości tribologicznych wybranych paliw roślinnych takich jak: olej rzepakowy, olej gorczycowy, olej lniany i olej rydzowy oraz ich estrów metylowych. zapre-zentowano moment tarcia w zależności od wzrastającego obciążenia mierzone na aparacie czterokulowym. uzyskane wyniki odniesiono do analogicznych właściwości oleju napędowego. Dokonano oceny wpływu badanych parametrów na przebieg procesów zużycia i uszkodzeń elementów silnika spalinowego.
the paper summarizes results of the research of tribological properties of chosen vegetable fuels like rapeseed oil, white mustard oil, flax oil and linseed dodder (gold-of-pleasure – camelina sativa) and their methyl esters. courses of friction torque as a function of increasing load are presented. Friction torque was measured using four-ball apparatus. the obtained results were compared to similar properties of the Diesel fuel. authors evaluated the influence of the investigated parameters on the course of wear and damage pro-cesses of the engine components.