Informacja o cookies

Zgadzam się Nasza strona zapisuje niewielkie pliki tekstowe, nazywane ciasteczkami (ang. cookies) na Twoim urządzeniu w celu lepszego dostosowania treści oraz dla celów statystycznych. Możesz wyłączyć możliwość ich zapisu, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień oznacza zgodę na przechowywanie cookies w Twoim urządzeniu.

Publikacje Pracowników Politechniki Lubelskiej

Status:
Warianty tytułu:
Measurements of the electrical motor output power with use of a d.c. generator
Autorzy: Banach Henryk
Rok wydania: 2009
Wersja dokumentu: Drukowana | Elektroniczna
Język: polski
Numer czasopisma: 5
Wolumen/Tom: 55
Strony: 310 - 313
Bazy: BazTech
Efekt badań statutowych NIE
Materiał konferencyjny: NIE
Publikacja OA: NIE
Abstrakty: polski | angielski
W artykule przedstawiono sposób pomiaru mocy obciążenia silnika elektrycznego w oparciu o znajomość strat jałowych i mocy wewnętrznej hamownicy. Pomiary przeprowadza się z użyciem specjalnie wycechowanej hamownicy prądu stałego W pierwszym etapie cechowania hamownicy wyznacza się straty jałowe w funkcji prędkości obrotowej Po = f(n) dla stałej wartości prądu wzbudzenia, natomiast w drugim etapie wyznacza się, wg opracowanej metody, charakterystykę napięcia indukowanego w funkcji prądu twornika Ui = f(Ia) dla jednej bądź kilku obranych prędkości obrotowych. Metoda ta opiera się na pomiarach napięcia na zaciskach twornika przy pracy prądnicowej i przy pracy silnikowej, dla założonych wartości prądu twornika. Wartość napięcia indukowanego jest średnią arytmetyczną z obu pomiarów. Znajomość charakterystyki Ui = f(Ia) dla n = const. bardzo ułatwia wyznaczenie mocy wewnętrzną. Po dodaniu do mocy strat jałowych mocy wewnętrznej, otrzymuje się moc na wale badanego silnika. Wg opracowanej metody sporządzono rodzinę charakterystyk Ui = f(Ia) dla dwóch hamownic o mocach PN =1,5 kW oraz PN =3,5 kW. Opisany sposób pomiaru mocy obciążenia cechuje prostota i dość duża dokładność, co predestynuje go do zastosowań w laboratoriach, szczególnie przy wyznaczaniu sprawności silników elektrycznych metodą bezpośrednią.
The paper presents the measurement method for determining the electric motor output power on the basis of no-load losses and d.c. generator mechanical power. Measurement are taken with use of a special calibrated d.c. generator. In the first calibration step, the no-load losses are measured as a function of the rotational speed at a constant excitation current. In the second step there are determined characteristics of the generated voltage as a function of the rotor current Ui = f(Ia) for one or several rotational speeds. For this purpose the method worked out by the author is applied. It allows determining the curves of the generated voltage in a simple way, without knowledge of the armature winding resistance parameters. The described method is based on measurements of the terminal voltage under motor and generator operation for different values of the armature current. The generated voltage value is the arithmetic average of both measuring results. It is possible to calculate the mechanical power on the basis of the characteristics Ui = f(Ia) at n = const.. The investigated motor output power is a sum of the no-load losses and the mechanical power of the d.c. generator. According to the described method, the set of characteristics Ui = f(Ia) for two d.c. generators of rated power PN =1,5 kW and PN =3,5 kW was determined. The presented method for measuring the output power is simple and its measuring accuracy is satisfactory. It can be applied in research laboratories, especially for determining the efficiency by the direct method.