Informacja o cookies

Zgadzam się Nasza strona zapisuje niewielkie pliki tekstowe, nazywane ciasteczkami (ang. cookies) na Twoim urządzeniu w celu lepszego dostosowania treści oraz dla celów statystycznych. Możesz wyłączyć możliwość ich zapisu, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień oznacza zgodę na przechowywanie cookies w Twoim urządzeniu.

Publikacje Pracowników Politechniki Lubelskiej

Status:
Warianty tytułu:
Numerical modelling of composite structures properties for example of a part in helicopter blade
Autorzy: Dębski Hubert, Bieniaś Jarosław
Rok wydania: 2010
Wersja dokumentu: Drukowana | Elektroniczna
Język: polski
Numer czasopisma: 2
Wolumen/Tom: 10
Strony: 170 - 174
Bazy: BazTech
Efekt badań statutowych NIE
Materiał konferencyjny: NIE
Publikacja OA: NIE
Abstrakty: polski | angielski
Zaprezentowano przykłady numerycznego modelowania właściwości materiałów konstrukcyjnych z wykorzystaniem metody elementów skończonych na przykładzie fragmentu konstrukcji łopaty śmigłowca (struktura hybrydowa). Prowadzona analiza numeryczna miała na celu wyznaczenie stanu odkształcenia konstrukcji oraz określenia rozkładów naprężeń w podstawowych elementach cienkościennego ustroju nośnego. Zastosowanym do obliczeń narzędziem numerycznym był program Abaqus/Standard, umożliwiający modelowanie różnych rodzajów materiałów, w tym kompozytów, oraz prowadzenie obliczeń z uwzględnieniem zagadnień geometrycznie i fizycznie nieliniowych. Zaprezentowany w pracy sposób modelowania właściwości materiałowych złożonych struktur z elementami kompozytowymi umożliwia przeprowadzenie analizy stopnia odkształcenia i wytężenia konstrukcji w warunkach złożonych obciążeń zewnętrznych. Przeprowadzone obliczenia numeryczne umożliwiły identyfikację charakteru obciążenia poszczególnych elementów konstrukcji łopaty. Otrzymane wyniki wykazały, że najbardziej wytężonymi elementami struktury są elementy wykonane z materiałów kompozytowych, a w szczególności elementy dźwigara oraz poszycia. Natomiast materiały wypełnienia, w obszarze których otrzymano niskie poziomy naprężenia, spełniają jedynie rolę usztywniającą strukturę łopaty. Zaprezentowane obliczenia numeryczne stanowią nowoczesne podejście w procesie projektowania oraz analizy lotniczych struktur nośnych, stanowiących hybrydowe układy materiałowe.
In this paper was presented examples of numerical modeling properties of construction materials by using a FEM and an example of a part of helicopter blade construction (hybrid structure). Numerical analysis, which was carried out, have had an issue to assign a state of strain construction and to define reduced stress pattern in basic elements in thin-walled load carrying structure. A numerical tool, which was using, was a program Abaqus/Standard. It was possible to modelling a different kind of materials in this case of composites and to run calculations with allowing for geometric and physics non-linear problems. This paper was shown a way of modelling material properties in complex structures with composite elements. It was allowed to carry out degree analysis in deformations and efforts in construction of external load conditions complex. Numerical calculations were given to identify a character of loads in different parts of blade construction. The results were shown, that the most effort elements of the structure were elements, which were made of composites especially the elements of spar and skin. However a filling of materials in an area where the low level of stresses was received, realized only a role in stiffening of blade structure. Numerical calculations represents a new approach to process of projecting and analysis in aviation load carrying structure, which are made of a hybrid materials.