The simulation research of the induction process of a fourcylinder spark ignition engine fuelled by LPG sequential injection
Artykuł w czasopiśmie
| Status: | |
| Warianty tytułu: |
Badania symulacyjne procesu napełniania czterocylindrowego silnika zasilanego sekwencyjnym wtryskiem gazu propan butan
|
| Autorzy: | Grabowski Łukasz, Wendeker Mirosław, Pietrykowski Konrad, Jakliński Piotr, Czarnigowski Jacek, Sochaczewski Rafał |
| Rok wydania: | 2009 |
| Wersja dokumentu: | Drukowana | Elektroniczna |
| Język: | angielski |
| Numer czasopisma: | SC2 |
| Wolumen/Tom: | 48 |
| Strony: | 136 - 144 |
| Bazy: | BazTech |
| Efekt badań statutowych | NIE |
| Materiał konferencyjny: | TAK |
| Nazwa konferencji: | III Międzynarodowy Kongres Silników Spalinowych |
| Termin konferencji: | 22 czerwca 2009 do 24 czerwca 2009 |
| Miasto konferencji: | Opole |
| Państwo konferencji: | POLSKA |
| Publikacja OA: | NIE |
| Abstrakty: | angielski | polski |
| The paper presents the simulation research of the air-fuel mixture formation and induction process inside particular cylinders in an propane-butane internal combustion engine. As a research object the authors chose C20LE Holden which is a 4-stroke spark ignition internal combustion engine of four cylinders with two valves per cylinder, fuelled by a sequential intake-manifold injection system. The test was done by numerical calculations using the CFD method for three-dimentional numerical model including four cylinders, cylinder heads and a manifold. The analysis deals with a mixture composition distribution in the whole model during a single engine cycle time, taking a fuel portion remained in a manifold from previous engine cycle under consideration. The article proves that the part of air-fuel mixture flows back from inlet pipes to a manifold when such a mixture is formed. The phenomenon influences the mass and distribution of the mixture composition in the cylinders. The relevant numerical data is given in the paper. | |
| W artykule przedstawiono wyniki badań symulacyjnych procesu napełniania mieszanką paliwowopowietrzną poszczególnych cylindrów silnika zasilanego wtryskiem gazu propan-butan. Obiektem badań był silnik C20LE Holden - czterocylindrowy, czterosuwowy silnik o zapłonie iskrowym z 2 zaworami na cylinder wyposażony w sekwencyjny wtrysk paliwa gazowego do kolektora dolotowego. Badania przeprowadzono z wykorzystaniem trójwymiarowego modelu obejmującego cylindry, głowice oraz kolektor dolotowy z wykorzystaniem programu STAR–CD klasy CFD (Computational Fluid Dynamics). Analizie poddano rozkład mieszanki w całym układzie w czasie pojedynczego, pełnego cyklu pracy silnika ze szczególnym uwzględnieniem udziału paliwa pozostającego w kolektorze z poprzedniego cyklu pracy. W artykule wykazano, że podczas procesu tworzenia mieszanki paliwowo-powietrznej część paliwa wydostaje się z rur dolotowych i wpływa do kolektora zbiorczego. Zjawisko to powoduje zróżnicowanie składu mieszanki dopływającej do cylindrów. W artykule przedstawiono liczbowe wielkości tej różnicy. Przedstawiono także różnice w masie mieszanki dopływającej do cylindrów. |