Informacja o cookies

Zgadzam się Nasza strona zapisuje niewielkie pliki tekstowe, nazywane ciasteczkami (ang. cookies) na Twoim urządzeniu w celu lepszego dostosowania treści oraz dla celów statystycznych. Możesz wyłączyć możliwość ich zapisu, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień oznacza zgodę na przechowywanie cookies w Twoim urządzeniu.

Publikacje Pracowników Politechniki Lubelskiej

Status:
Warianty tytułu:
Badania symulacyjne procesu napełniania czterocylindrowego silnika zasilanego sekwencyjnym wtryskiem gazu propan butan
Autorzy: Grabowski Łukasz, Wendeker Mirosław, Pietrykowski Konrad, Jakliński Piotr, Czarnigowski Jacek, Sochaczewski Rafał
Rok wydania: 2009
Wersja dokumentu: Drukowana | Elektroniczna
Język: angielski
Numer czasopisma: SC2
Wolumen/Tom: 48
Strony: 136 - 144
Bazy: BazTech
Efekt badań statutowych NIE
Materiał konferencyjny: TAK
Nazwa konferencji: III Międzynarodowy Kongres Silników Spalinowych
Termin konferencji: 22 czerwca 2009 do 24 czerwca 2009
Miasto konferencji: Opole
Państwo konferencji: POLSKA
Publikacja OA: NIE
Abstrakty: angielski | polski
The paper presents the simulation research of the air-fuel mixture formation and induction process inside particular cylinders in an propane-butane internal combustion engine. As a research object the authors chose C20LE Holden which is a 4-stroke spark ignition internal combustion engine of four cylinders with two valves per cylinder, fuelled by a sequential intake-manifold injection system. The test was done by numerical calculations using the CFD method for three-dimentional numerical model including four cylinders, cylinder heads and a manifold. The analysis deals with a mixture composition distribution in the whole model during a single engine cycle time, taking a fuel portion remained in a manifold from previous engine cycle under consideration. The article proves that the part of air-fuel mixture flows back from inlet pipes to a manifold when such a mixture is formed. The phenomenon influences the mass and distribution of the mixture composition in the cylinders. The relevant numerical data is given in the paper.
W artykule przedstawiono wyniki badań symulacyjnych procesu napełniania mieszanką paliwowopowietrzną poszczególnych cylindrów silnika zasilanego wtryskiem gazu propan-butan. Obiektem badań był silnik C20LE Holden - czterocylindrowy, czterosuwowy silnik o zapłonie iskrowym z 2 zaworami na cylinder wyposażony w sekwencyjny wtrysk paliwa gazowego do kolektora dolotowego. Badania przeprowadzono z wykorzystaniem trójwymiarowego modelu obejmującego cylindry, głowice oraz kolektor dolotowy z wykorzystaniem programu STAR–CD klasy CFD (Computational Fluid Dynamics). Analizie poddano rozkład mieszanki w całym układzie w czasie pojedynczego, pełnego cyklu pracy silnika ze szczególnym uwzględnieniem udziału paliwa pozostającego w kolektorze z poprzedniego cyklu pracy. W artykule wykazano, że podczas procesu tworzenia mieszanki paliwowo-powietrznej część paliwa wydostaje się z rur dolotowych i wpływa do kolektora zbiorczego. Zjawisko to powoduje zróżnicowanie składu mieszanki dopływającej do cylindrów. W artykule przedstawiono liczbowe wielkości tej różnicy. Przedstawiono także różnice w masie mieszanki dopływającej do cylindrów.