Informacja o cookies

Zgadzam się Nasza strona zapisuje niewielkie pliki tekstowe, nazywane ciasteczkami (ang. cookies) na Twoim urządzeniu w celu lepszego dostosowania treści oraz dla celów statystycznych. Możesz wyłączyć możliwość ich zapisu, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień oznacza zgodę na przechowywanie cookies w Twoim urządzeniu.

Publikacje Pracowników Politechniki Lubelskiej

Status:
Warianty tytułu:
Drgania regularne i chaotyczne napiętego wstępnie układu mechanicznego z wahadłem
Autorzy: Warmiński Jerzy, Mitura Andrzej, Jankowski Krzysztof P.
Rok wydania: 2008
Wersja dokumentu: Drukowana | Elektroniczna
Język: angielski
Numer czasopisma: 1
Wolumen/Tom: 46
Strony: 223 - 234
Web of Science® Times Cited: 2
Scopus® Cytowania: 3
Bazy: Web of Science | Scopus | BazTech
Efekt badań statutowych NIE
Materiał konferencyjny: NIE
Publikacja OA: NIE
Abstrakty: angielski | polski
Vibrations of a single preloaded pendulum, with the impact phenomenon with a stop taken into account, are analysed in the paper. The model, under some simplification, represents a simple one-degree-of-freedom element of a vehicle latch system. The response of the system has been tested numerically for a wide range of parameters and with various excitation amplitudes and frequencies. Elastic and rigid impacts have been studied, and results for both impact models and for regular and chaotic motions have been compared. To find all possible solutions to the system, basins of attraction have been calculated as well. The final verification of the model response has been presented for the experimental signals recorded during vehicle side impact tests. It has been shown that the response of the latch element under study may lead to door opening, and that is why it has to be replaced with another design.
W niniejszej pracy przedstawiono drgania pojedyńczego wahadła fizycznego napiętego wstępnie sprężyną, z uwzględnieniem możliwości zjawiska uderzenia w ogranicznik ruchu. Rozważany układ reprezentuje prosty model jednego z elementów mechanizmu zamykania drzwi pojazdu samochodowego. Zbadano numerycznie odpowiedź układu dla sztywnego i lepko-sprężystego modelu uderzenia w szerokim zakresie wymuszeń harmonicznych. Porównano dla obu modeli uderzenia obszary występowania ruchu regularnego i chaotycznego. Przeprowadzono również analizę obszarów przyciągania rozwiązań, określając wszystkie możliwe rozwiązania systemu. Końcową weryfikację odpowiedzi układu przeprowadzono dla sygnału eksperymentalnego, zarejestrowanego podczas próby bocznego zderzenia pojazdów. Pokazano, ze odpowiedź mechanizmu może doprowadzić do otwarcia drzwi pojazdu i dlatego inne rozwiązanie techniczne powinno zostać użyte.