Informacja o cookies

Zgadzam się Nasza strona zapisuje niewielkie pliki tekstowe, nazywane ciasteczkami (ang. cookies) na Twoim urządzeniu w celu lepszego dostosowania treści oraz dla celów statystycznych. Możesz wyłączyć możliwość ich zapisu, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień oznacza zgodę na przechowywanie cookies w Twoim urządzeniu.

Publikacje Pracowników Politechniki Lubelskiej

Status:
Warianty tytułu:
Competition of electrical energy producers
Autorzy: Kaproń Henryk
Rok wydania: 2007
Wersja dokumentu: Drukowana | Elektroniczna
Język: polski
Numer czasopisma: 6
Wolumen/Tom: 73
Strony: 13 - 16
Web of Science® Times Cited: 2
Bazy: Web of Science | BazTech
Efekt badań statutowych NIE
Materiał konferencyjny: NIE
Publikacja OA: NIE
Abstrakty: polski | angielski
W artykule zaprezentowano ogólne warunki jakie muszą być spełnione aby istniała konkurencja dostawców dowolnego dobra, w tym producentów energii elektrycznej. Omówiono możliwe struktury rynku energii elektrycznej, a w nich pozycję producentów w otoczeniu operatorów systemów dystrybucyjnych, spółek obrotu i odbiorców finalnych. Przy wydzieleniu sektora wytwórczego, jak zaleca UE, producent będzie miał dobrą pozycję w rynku energii elektrycznej wówczas, gdy: zadba o należyty udział w rynku, będzie dysponował technologią o dużej sprawności energetycznej, zakontraktuje dostawy paliwa pierwotnego o umiarkowanej cenie, zracjonalizuje koszty wytwarzania, zaproponuje korzystną dla spółek obrotu cenę jednostkową i będzie elastyczny cenowo. W prezentowanym artykule zamieszczono wynikowe wzory pokazujące zależność osiąganego zysku dowolnego producenta energii w warunkach konkurencji od: wielkości udziału i struktury rynku, popytu na energię i jego elastyczności cenowej, kosztów wytwarzania, sprawności energetycznej, strat przesyłowych i ograniczeń technicznych.
Competition of companies is a typical feature of free market economy. True is also a contrary statement: lack of free market causes lack of competition, which means that free market and competition are mutually connected and that one does not exist without the other. The most important criterion for evaluating activity of business is the level of profit. A firm which achieves very little or none profit is rarely in position of great trust in financial institutions so very important while planning and carrying out a purpose concerning development. In the paper is presented a model showing dependence of achieving profit of a producer of electrical energy on: structure of a market and demand for energy, costs of production, energy generation efficiency and transition losses, technology limits. Competition of various producers of electrical energy is in fact limited with regard to: incomplete information about competitors and a market, expensive net connections, organizational differences between producers and suppliers of energy, lack of free prices. A customer and possibly existing international competition will decide about a position of thermal energy producers on the home market.