Informacja o cookies

Zgadzam się Nasza strona zapisuje niewielkie pliki tekstowe, nazywane ciasteczkami (ang. cookies) na Twoim urządzeniu w celu lepszego dostosowania treści oraz dla celów statystycznych. Możesz wyłączyć możliwość ich zapisu, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień oznacza zgodę na przechowywanie cookies w Twoim urządzeniu.

Publikacje Pracowników Politechniki Lubelskiej

Status:
Warianty tytułu:
Water quality management in a water distribution system
Autorzy: Kowalski Dariusz
Rok wydania: 2009
Wersja dokumentu: Drukowana | Elektroniczna
Język: polski
Numer czasopisma: 3
Wolumen/Tom: 31
Strony: 37 - 40
Web of Science® Times Cited: 7
Bazy: Web of Science | BazTech
Efekt badań statutowych NIE
Materiał konferencyjny: NIE
Publikacja OA: NIE
Abstrakty: polski | angielski
Przedsiębiorstwo wodociągowe może być traktowane jako zakład produkcyjny, którego głównym umownym produktem jest woda, zaś podstawowym elementem produkcji jest dostarczanie wody o odpowiedniej jakości do odbiorców. Ujmowanie, oczyszczanie i dostarczanie wody poddawane są procesom planowania, kontroli, analizy oraz działaniom korygującym. Działania korygujące w przypadku przedsiębiorstw wodociągowych realizowane są głównie na wejściu do sieci wodociągowej, natomiast korygowanie jakości wody w samej sieci sprowadza się głównie do płukania i czyszczenia przewodów. W efekcie, w przypadku niedotrzymania wskaźników jakościowych i konieczności płukania przewodów, tracona jest znaczna część wody wodociągowej znajdującej się w systemie. W pracy zaproponowano dwie metody korygowania jakości wody w sieci wodociągowej, przy jednoczesnym ograniczeniu jej strat. Pierwsza wykorzystuje zbiorniki sieciowe, natomiast druga sieciowe stacje doczyszczania wody. Przydatność tych metod w procesie zarządzania jakością wody przetestowano za pomocą obliczeń symulacyjnych na przykładzie dwóch wybranych miast w Polsce. Wyniki symulacji sugerują, że zastosowanie obu metod może prowadzić zarówno do korekty jakości wody w sieci, jak również przyczynić się do ograniczenia skutków przewymiarowania systemów wodociągowych.
In this paper a water company is considered to be a production plant, where water is the main product, and the problem of supplying the user with water of the quality desired constitutes an important part of the production process. The processes of water intake, treatment and supply are made subject to planning, control, analysis and corrective actions. In most instances, corrective actions are taken at the input of the water-pipe network. Water quality correction in the water-pipe network generally includes pipe cleansing and flushing. In consequence, when the water fails to meet the required quality parameters, or when there is a need to flush the pipes, a major part of the water volume stored in the pipeline will be lost. In the paper two methods have been proposed for correcting water quality in the water distribution system, which enable the potential water loss to be reduced. One of these makes use of the storage tanks; the other one uses the network's cleansing and flushing stations. The applicability of the methods to the process of water quality management was tested by computer simulations, choosing two municipal water distribution systems as cases in point. The results suggest that the two methods will not only enable a correction of water quality in the distribution network, but also help reduce the implications of overdesign.